Skocz do zawartości
Polski Portal Literacki

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Powiedzialam:"Boże cierpię!"
a Bód odparł:"wiem"
Powiedziałam:""często płaczę"
A Bóg odparł :"Po to dałem Ci łzy"
Powiedziałam "taka jestem przygnębiona"
a Bóg odparł"po to dałem ci słonce"
Powiedziałam "Życie tak ciężko doświadcza"
A Bóg odparł "po to dałem Ci dziecko"
Powiedziałam "moje dziecko zmarło"
A Bóg odparł "a moje przybili do krzyża"
Powiedziałam "Ale Twoje dziecko żyje"
A Bóg odparł"twoje też"
Powiedziałam "nie wiem,gdzie"
A Bóg odparł"moje po prawicy ,a twoje w jego wiekuistej światłości"
Powiedziałam "to boli "
Bóg odparł "wiem"
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Dodałlam tutaj ten wiersz ,on nie jest mojego autorstwa ale był w pewnej książce,autorka tej książki znalazła ten wiersz w internecie ...ten wierwsz ona znalazla po angielsku bo ona nie jest polką.Uważam ,że ten wiersz powinien byc pokazany ludziom>w sumie nie ma w nim nic aż tak nadzwyczajnego ale hmm...daje wiele do myślenia ..

Opublikowano

strona techniczna prezentuje się tutaj fatalnie. nadużywanie cudzysłowu oraz wyjątkowo monotonny schemat budowy, polegający na ciągłym powtarzaniu tej samej anafory sprawia, iż wiersz sporo traci. treść do mnie również nie przemawia. jest zbyt dosłowna.
innymi słowy - brak poezji w poezji.
ale przeraziła mnie jeszcze jedna kwestia. adnotacja pod wierszem. jak osoba, która uwielbia poezję [bo chyba dlatego pani jest na tym forum] może ułożyć tak kiepskie gramatycznie zdania? szanujmy się.

Dodałam tutaj ten wiersz ,on nie jest mojego autorstwa ale był w pewnej książce,autorka tej książki znalazła ten wiersz w internecie ...ten wierwsz ona znalazla po angielsku bo ona nie jest polką.Uważam ,że ten wiersz powinien byc pokazany ludziom>w sumie nie ma w nim nic aż tak nadzwyczajnego ale hmm...daje wiele do myślenia ..

może lepiej się zastanowić, przemyśleć a potem napisać, hm?

pozdrawiam
kal.

Opublikowano

Hm, jako, że dałem pochlebną opinie sprobuje nakierować na swój tok myśli. Mam wrażenie, że właśnie ta toporna budowa i oszczędność środków sprawia, że trafia on głęboko. Czytając wchodzi się w pewna monotonie, a cała treść tkwi w tym, co zostało powiedziane.
Przynajmniej tak uważam, oczywiście mogę się mylić, jednak przeczytałem wiersz po raz wtóry, i może nie uznałbym go za wybitne arcydzieło, jednak ma w sobie to tajemnicze "coś".
Ja mimo wszystko pozostanę w tej kwestii na tak.
Pozdrawiam.

PS - "Powiedzialam" - "łam"!!!

Opublikowano

Mimo najszczerszych chęci - a czytałem kilka razy, nie podoba mi się. Nie wiem, może to kwestia tłumaczenia wiersza... Zarówno pytania, jak i odpowiedzi przypominają mi bardziej wywiad z demagogicznym politykiem, niż z Bogiem. Mogę się mylić - każdy Boga widzi inaczej, lub nie widzi go w ogóle, jednak w tym przypadku brak pokory kieruję raczej wobec autora. Temat ciekawy, ale zbyt uproszczony. Pozdrawiam.

Opublikowano

trafia za pewne do każdego, bo wszyscy zadajemy swojemu Bogu takie pytania,
-daje wiele do myślenia?- nic odkrywczego , nie naprowadza na żaden nowy trop w relacji Bóg-człowiek, mowa o tym , o czym wszyscy dobrze wiemy - poświęcenie.....
mało oryginalne to "coś"....
wierszem tego bym nie nazwał,
nie wiem czym się tu podniecać....

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się


  • Zarejestruj się. To bardzo proste!

    Dzięki rejestracji zyskasz możliwość komentowania i dodawania własnych utworów.

  • Ostatnio dodane

  • Ostatnie komentarze

    • @Ewelina   1. Ogólne wrażenie     To jest typowy wiersz „portalowy”: dużo efektownych słów, mało konkretu. Dominują abstrakcyjne rzeczowniki (proza, bogowie, szczęście, marzenia, myśli, los), a prawie w ogóle nie ma rzeczy, które można zobaczyć, dotknąć, poczuć. Powstaje wrażenie ładnie brzmiącej, ale bardzo ogólnej deklaracji – coś pomiędzy postem motywacyjnym a „liryczną tapetą” na fanpage.   Emocja jest niejasna: niby brakuje „tak niewiele”, niby „idę”, ale nie wiadomo dokąd, od czego, z kim. Wszystko jest rozmyte.     2. Obrazy i metafory (tu jest największy problem)     Linia po linii:   „brakuje mi tak niewiele…” – fraza kompletnie zużyta. Pojawia się w piosenkach, statusach, wierszach nastolatków. To otwarcie niczego nie zapowiada i jest sztampowe. „z utkanej prozy wycinam sylwetki bogów,” Mieszają się tu dwa porządki: tkanie i wycinanie. „Utkana proza” brzmi jak ozdobnik dla ozdobnika; nic nie znaczy. „Sylwetki bogów” – znowu mega abstrakcja, zero konkretu. Nie wiemy, jacy bogowie, z jakiego mitu, po co wycinane, niby nie ważne, a jednak… „dłonią przemierzam lapidarne szczęście,” „Przemierzać dłonią” – obraz dość pretensjonalny, a „lapidarne szczęście” językowo zgrzyta. „Lapidarny” dotyczy formy wypowiedzi (zwięzły), nie szczęścia. Tu brzmi to jak słowo wzięte ze słownika, żeby było mądrzej. „w tysiące wielokropków biegnę,” „Wielokropki” to meta-literacki rekwizyt. Bieganie w „wielokropki” jest obrazem mocno wydumanym – pokazuje raczej autora, który koniecznie chce być „poetycki”, niż sytuację liryczną. „przez zaspy marzeń przedzieram się,” „Zaspy marzeń” to kolejny bardzo zużyty obraz. Skojarzenie z zimą, śniegiem – ale nijak nie rozwinięte. „wśród spęczniałych myśli” „Spęczniałe myśli” – dziwne, biologiczno–hydrauliczne skojarzenie; w dodatku nic z nim dalej nie robisz. Po prostu kolejne „dziwne słowo”, żeby było gęściej. „z frywolnym chichotem bezpańskiego losu” „Chichot losu” to frazeologizm tak zużyty, że prawie martwy. Dodanie „frywolnym” i „bezpańskiego” nie ożywia go, tylko jeszcze bardziej obciąża linijkę. To już barok ozdobników. „idę – ręka w rękę” Największy problem: z kim? W klasycznym idiomie idzie się „ręka w rękę z kimś/czymś”. Tutaj kończy się to pustym zawieszeniem. Z losem? Z własnymi marzeniami? Czytelnik musi się domyślać, bo tekst tego nie mówi.     W sumie mamy tu kaskadę metafor, ale żadna nie zostaje domknięta, rozwinięta ani osadzona w realnej sytuacji. Jest „ładne gadanie o niczym”.   3. Dykcja i język     Dużo przymiotników: utkanej, lapidarne, tysiące, spęczniałych, frywolnym, bezpańskiego. To obciąża tekst, a nie niesie treści. Wiele słów wygląda na wzięte z „poetyckiego słownika” bez sprawdzenia, czy naprawdę pasują (lapidarne, spęczniałe). Składnia jest prosta, niemal prozatorska, tylko poprzełamywana enterami – to daje wrażenie prozy pociętej w wersy, a nie prawdziwego wiersza.   4. Rytm i konstrukcja     Prawie wszystkie wersy mają zbliżoną długość, ale to nie tworzy rytmu, tylko monotonię. Interpunkcja jest jednolita (ciąg przecinków, aż do finału), przez co utwór brzmi jak jedno długie zdanie, które się snuje i snuje. Brakuje miejsca na wydech, akcent, pauzę znaczącą. Tytuł „Idę” obiecuje ruch, drogę, proces – a większość wiersza to statyczne, abstrakcyjne obrazy z wnętrza głowy.   5. Co tu można uratować / co byłoby do zrobienia ????     Trzeba wyrzucić 70–80% ozdobników i zostawić jedno mocne porównanie lub metaforę, a potem je przepracować. Zamiast „utkanej prozy”, „sylwetek bogów”, „zaspy marzeń” – dać jeden realny obraz: miejsce, porę dnia, detal (kubek, przystanek, korytarz, światło w oknie, cokolwiek!). Na tym tle można dopiero budować abstrakcję. Doprecyzować podmiot i adresata: kto idzie, z kim, dokąd. Sprawdzić każde słowo „czy to naprawdę to znaczy?” – i wyrzucać te, które są tylko dekoracją.     Na tę chwilę tekst działa raczej jako sentymentalny cytat do grafiki na Instagramie niż jako wiersz, który by się obronił na warsztatach poetyckich. Żeby to wynieść wyżej, potrzebne są: konkret, prostota, logika obrazów i odwaga rezygnacji z „ładnych słówek”.   Pozdrawiam serdecznie! 
    • Tu mamy termos psom. Rety, mamut!
    • Równe Ina poda jaja. Do panien wór
    • @Lenore Grey poems Staram się pisać jak najlepiej. Dziekuję.
    • @Simon Tracy Twoja nisza jest cudowna, sama uwielbiam te klimaty

      Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość.

       
  • Najczęściej komentowane

×
×
  • Dodaj nową pozycję...