Skocz do zawartości
Polski Portal Literacki

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Tradycyjnie sięgam do ciała, znajduję myśl zwiniętą
na laleczkę voodoo, która szybko okaże się bezbronnym ciałem,
prześladowanym przez twarz zrodzoną w lustrze.
Wykrzykniki będę rosły za trawę,
wiem jak bardzo trudno zamieniać się w myślącą
kulkę na trawniku
i nie mylić zużytych powrotów w pamięci.

***

Śniegi już nie wracają, spadając na ziemię łamią sobie nogi,
moje mięso nie jest klasyczną architekturą, na którą siadają obłoki,
pojawiło się dużo zielonych krużganków,
spontanicznych splotów
i zdrewniałych chwytników na końcu języka. Ślina też się rozstąpi,
bo po Morzu Czerwonym jest czas i na nią, podniebienia nam stukną,
wypełznie języczek. Na bezbarwnie uczę się mżawki,
która przywraca wejścia i wyjścia.

***

Z moich oczu już się nie wraca, a pamięć możesz sobie powtarzać
i liczyć zakręty, które jeszcze się nie załamały
tak doszczętnie, że nie wiedzą co mają ze sobą zrobić.
Wyburzone powietrze rozniesie prowincję - zawaloną
pod lepiącą się hałdą postaci.

Opublikowano

A mnie coś w wierszu przyciąga. Nie czuję przesytu, bo wszystko ma tu swoje znaczenie. Może dałabym więcej przestrzeni każdej zwrotce. W zasadzie, każda z nich mimo spójności, stanowi jakby odrębność. Więc może taki, nieco luźniejszy zapis:

Tradycyjnie sięgam do ciała, znajduję myśl zwiniętą
na laleczkę voodoo, która szybko okaże się bezbronnym ciałem,
prześladowanym przez twarz zrodzoną w lustrze.
Wykrzykniki będę rosły za trawę,
wiem jak bardzo trudno zamieniać się w myślącą kulkę na trawniku
i nie mylić zużytych powrotów w pamięci.

***

Śniegi już nie wracają, spadając na ziemię łamią sobie nogi,
moje mięso nie jest klasyczną architekturą, na którą siadają obłoki,
pojawiło się dużo zielonych krużganków, spontanicznych splotów
i zdrewniałych chwytników na końcu języka. Ślina też się rozstąpi,
bo po Morzu Czerwonym jest czas i na nią, podniebienia nam stukną,
wypełznie języczek. Na bezbarwnie uczę się mżawki,
która przywraca wejścia i wyjścia.

***

Z moich oczu już się nie wraca, a pamięć możesz sobie powtarzać
i liczyć zakręty, które jeszcze się nie załamały
tak doszczętnie, że nie wiedzą co mają ze sobą zrobić.
Wyburzone powietrze rozniesie prowincję - zawaloną
pod lepiącą się hałdą postaci.


W końcu to są podchody :)))
Jedna rzecz mi się nie podoba: ciała, ciałem w bliskim sąsiedztwie.
Pozdrawiam
:)

Opublikowano
że nie wiedzą, co mają ze sobą zrobić.

Tutaj - brakuje przecinka.

znajduję myśl zwiniętą w laleczkę...

Poza tym - bardzo mi się bardzo takie pisanie.
Jest naprawdę dobrze, nawet bardzo, po poprawkach - będzie doskonale.
Świetny tryptyk.

Cieplutko pozdrawiam,

Para:)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się


  • Zarejestruj się. To bardzo proste!

    Dzięki rejestracji zyskasz możliwość komentowania i dodawania własnych utworów.

  • Ostatnio dodane

  • Ostatnie komentarze

    • Ładnie o melancholii, a jak nadchodzi, co melancholicy przechodzą, to jednak jest się bliżej zwątpienia, jak sądzę. Zresztą, nie wypowiadam się, bo melancholia to cecha, czy skłonność, której nie mam, więc ktoś powie, że się nie znam, i będzie miał rację:). Życzę słońca. 
    • @Annna2 jestem !   wspaniałe i wzruszające jest to połączenie autentycznej gwary warmińskiej z głęboką, mityczną refleksją.    dziękuję za pielęgnowanie warmińskiej mowy i obyczajów, wiersz czyta się z ogromną przyjemnością.   chociaż musiałem włączyć zmysły deszyfrujące.   ale było warto !!!
    • @Annna2 Twój wiersz jest niezwykle intrygujący i wielowarstwowy. Przede wszystkim świetnie połączyłaś dwa zupełnie różne światy - codzienność i mitologię. Pierwsze dwie zwrotki, napisane gwarą warmińską, są absolutnie wspaniałe. Tworzą niesamowity, gęsty klimat. Niemal fizycznie czuć ten mrok ("ciamno i tajamno"), niechęć do wstawania z ciepłego łóżka ("z psirzów wylyźć nie chce") i powolny, spokojny rytm życia przy piecu ("Kele psieca siedzić, cejtunki cytoć"). To jest niezwykle autentyczne, ciepłe i "swojskie". A potem język staje się literacki, a ton zmienia się na głęboko melancholijny i erudycyjny ("Tyle marzeń już śpi nieżywych"). Zaczyna się podróż przez mitologię - Fidonisi, Leuke, herosi, żurawie (które są przecież tak charakterystyczne dla krajobrazu Warmii!) i wreszcie Isztar. To, co jest w tym wierszu najpiękniejsze, to jak te dwa światy się przenikają. Mam wrażenie, że "Warnija" staje się dla Ciebie osobistą, mityczną "Fidonisi" – "tą jedyną z moich Ziem szczęśliwych". Zakończenie jest bardzo mocne i niejednoznaczne. Pragnienie napełnienia świata miłością (na wzór Isztar) zderza się z gorzką, niemal egzystencjalną refleksją: "Tylko nie wiem, czy na sen mnie stać". To pytanie o cenę spokoju, marzeń, a może nawet samego życia, zostawia czytelnika z głębokim poruszeniem. To wiersz, który łączy w sobie ogromną miłość do małej ojczyzny (jej języka, krajobrazu, rytmu) z uniwersalnym, ludzkim doświadczeniem straty, poszukiwania sensu i tęsknoty za doskonałością ("Victorii doskonałość"). Bardzo piękny, odważny i poruszający utwór.
    • @Maciek.J dzięki
    • @Berenika97  to taki czas, taki czas jest. Będzie lepiej Berenika. Trzymaj się.
  • Najczęściej komentowane

×
×
  • Dodaj nową pozycję...