Skocz do zawartości
Polski Portal Literacki

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

są rzeczy niewymowne
nawet dla poezji
nagła śmierć zapamiętana gdzieś w dzieciństwie
krzywda
zanurzona w milczenie odwrócona głowa
której ciężar nadal na ramieniu czujesz

są rzeczy niewymowne
jak promieniowanie nieustanne skóry
na dłonie łapczywe ale zawsze puste
gdy zostałeś sam z sobą sam do siebie mówisz
o rzeczach o których mówić chce się mówić
a dla których ust nie ma bo im słów brakuje

Opublikowano

Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość.



zostawię wiersz bez głębszego komentarza: te rzeczy niewymowne (vide słownik), dawno wytarte w poezji tunele...szkoda gadać. dla mnie to najbardziej płytki sposób uprawiania "pisania wierszyków"

pozdrawiam serdecznie
Opublikowano

zostawię wiersz bez głębszego komentarza: te rzeczy niewymowne (vide słownik), dawno wytarte w poezji tunele...szkoda gadać. dla mnie to najbardziej płytki sposób uprawiania "pisania wierszyków"
--------------------------------------------------------------------------------

Dnia: Dzisiaj 07:27:35, napisał(a): kamil rousseau

- rozumiem, że o głębi wiersza i nadania mu nowoczesnego i awangardowego kształtu językowego decydują zwroty w typie: "kurwa wasza mać", "gnojówka", "hajs", "psiskurwysyn" - jednym słowem rynsztokowy słowotok;
pozostańmy przy swoim modelu poezji, a do zajrzenia do słownika gramatyki polskiej szczególnie zachęcam, zwłaszcza pod temat: przedrostek nie z przymiotnikami;
na głębszy komentarz po prostu nie wszystkich stać, ale jak się do tego przyznać...

J.S

Opublikowano

Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość.



zostawię wiersz bez głębszego komentarza: te rzeczy niewymowne (vide słownik), dawno wytarte w poezji tunele...szkoda gadać. dla mnie to najbardziej płytki sposób uprawiania "pisania wierszyków"

pozdrawiam serdecznie


Słownik języka polskiego
Lista haseł

*
*

wyniki 1 znalezionych

*
niewymowne euf. «kalesony»

te rzeczy niewymowne to kalesony? zgadłem??
Opublikowano

Słownik języka polskiego
Lista haseł

*
*

wyniki 1 znalezionych

*
niewymowne euf. «kalesony»

te rzeczy niewymowne to kalesony? zgadłem??--------------------------------------------------------------------------------

Dnia: Dzisiaj 18:11:58, napisał(a): kamil rousseau


BINGO!
każdy znajduje to czego szuka i co mu pasuje -
uważam, że dopasowałeś się rewelacyjnie;

gratuluję!
J.S

Opublikowano

Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość.




nie jestem pańskim kolegą sojan , więc tykanie zostaw dla przyjaciół ze swojej grupy
na bruderszaft ze mną trzeba sobie zarobić - ty sojan nigdy tego nie doczekasz- swoje miejsce w szeregu znasz sojan - zostań tam gdzie jesteś sojan i nie wchodź nawet na moje przedpokoje, bo jesteś niemile widziany
Opublikowano

Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość.




nie jestem pańskim kolegą sojan , więc tykanie zostaw dla przyjaciół ze swojej grupy
na bruderszaft ze mną trzeba sobie zarobić - ty sojan nigdy tego nie doczekasz- swoje miejsce w szeregu znasz sojan - zostań tam gdzie jesteś sojan i nie wchodź nawet na moje przedpokoje, bo jesteś niemile widziany

Jeszcze raz takie wycieczki, to będzie Pan zmuszony opuścić ten portal na dłużej. Mnie pańskie teorie spiskowe nie interesują, wyniki śledztwa tym bardziej, co kto i z kim - to już są słodkie (lub gorzkie) tajemnice, o których Pan zielonego pojęcia nie ma. Tak więc ma pan dwa wyjścia - albo zmienić podejście (a tym bardziej język, którym się Pan publicznie posługuje), albo kontratakować kiepskie wiersze, ale z klasą (tj. szeroko pojmowaną kulturą). Codziennie przychodzi na Pana po kilka zgłoszeń, a ja naprawdę mam ciekawsze rzeczy do roboty niż czytanie tego, co Pan kleci.
Opublikowano

wraca ale ma w pogardzie
i wymówki i ich brak
nie wymowne bywa bardziej
niźli niewymowne tak
;)
wierszyk może i na inną okazję, ale jedno je łączy
- brak słów.

Pozdrawiam.

Opublikowano

Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość.




nie jestem pańskim kolegą sojan , więc tykanie zostaw dla przyjaciół ze swojej grupy
na bruderszaft ze mną trzeba sobie zarobić - ty sojan nigdy tego nie doczekasz- swoje miejsce w szeregu znasz sojan - zostań tam gdzie jesteś sojan i nie wchodź nawet na moje przedpokoje, bo jesteś niemile widziany

Jeszcze raz takie wycieczki, to będzie Pan zmuszony opuścić ten portal na dłużej. Mnie pańskie teorie spiskowe nie interesują, wyniki śledztwa tym bardziej, co kto i z kim - to już są słodkie (lub gorzkie) tajemnice, o których Pan zielonego pojęcia nie ma. Tak więc ma pan dwa wyjścia - albo zmienić podejście (a tym bardziej język, którym się Pan publicznie posługuje), albo kontratakować kiepskie wiersze, ale z klasą (tj. szeroko pojmowaną kulturą). Codziennie przychodzi na Pana po kilka zgłoszeń, a ja naprawdę mam ciekawsze rzeczy do roboty niż czytanie tego, co Pan kleci.


To ja Panie Krzywak opuszczam ten portal z WŁASNEJ woli , a nie z Pańskiego nadania.
To jest właśnie moje zwycięstwo nad Panem.
Rozumiem, że chamskich wybryków sojana pan nie dostrzega.

Mówisz Pan , że to spiskowa teoria?
A przypomina sobie Pan np. II Edycje Portu Poetyckiego w Chorzowie dn 06.06.2009 przy ul. Rynek 13 i przyjacielskie "spotkania" z sojanem. Czy to jest powód niedostrzegania jego komentarzy pod moimi wierszami typu:

"- ciekawe, kiedy autor paluchem usmarowanym w gnojówce dotknie siebie samego i zada podstawowe pytanie, dlaczego jest sędzią bliźnich i dlaczego inni to psiskurwysyny a on sam bohater "co uderza w twarz" -
- szczerze mówiąc, chciałbym go spotkać i jakem góral sprawdzić to jego "bohaterstwo" - w myśl zasady, że im kto bardziej w pysku, tym mniej na odwadze i tym słabiej w pięści;

wiersz w wymowie szczeniacki i prymitywny jak wszystko co deklaratywne i krzykliwe;

J.S




Dnia: 2011-01-23 04:05:03, napisał(a): JacekSojan
Komentarzy: 4053"



a może ten:

"- młokos się znalazł! ten "starzec" potrafi zmienić portret takich "bohaterów" jak Twój peel w zaszczane ze strachu indywiduum, którego miejsce jest u psychiatry -
pan inżynier gada jak na budowie - a tu salon literacki, najwyższy czas to zauważyć i zmienić zagnojone obuwie;

J.S




Dnia: 2011-01-23 22:48:06, napisał(a): JacekSojan
Komentarzy: 4053 "


Oto kultura , którą Pan akceptuje i na którą Pan nie reaguje - za to namiętnie skupia się Pan na wytykaniu wam tego wszystkiego co w stosunkach międzyludzkich jest wstrętne.
A miał być to serwis poezji współczesnej! Serwis ludzi wrażliwych na piękno , na krzywdę ...
Od dzisiaj wszystkich będę przestrzegał przed kontaktem z chorzowska grupą skupioną wokół Tawerny Stary Port i krakowska grupa Czas.
To jest już ostatni wpis w tym serwisie z mojej strony i na bany niech się Pan nie sili - taki akt"nazywają to musztardą po obiedzie".
Teraz boli? Czy doszło coś do Administratora M. Krzywaka - nie wiem, może chociaż parę osób zdąży przeczytać ten wpis przed skasowaniem go przez Administracje i będzie miało swój osąd.
Jaki ? Zobaczymy.
Opublikowano

Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość.



Jeszcze raz takie wycieczki, to będzie Pan zmuszony opuścić ten portal na dłużej. Mnie pańskie teorie spiskowe nie interesują, wyniki śledztwa tym bardziej, co kto i z kim - to już są słodkie (lub gorzkie) tajemnice, o których Pan zielonego pojęcia nie ma. Tak więc ma pan dwa wyjścia - albo zmienić podejście (a tym bardziej język, którym się Pan publicznie posługuje), albo kontratakować kiepskie wiersze, ale z klasą (tj. szeroko pojmowaną kulturą). Codziennie przychodzi na Pana po kilka zgłoszeń, a ja naprawdę mam ciekawsze rzeczy do roboty niż czytanie tego, co Pan kleci.


To ja Panie Krzywak opuszczam ten portal z WŁASNEJ woli , a nie z Pańskiego nadania.
To jest właśnie moje zwycięstwo nad Panem.
Rozumiem, że chamskich wybryków sojana pan nie dostrzega.

Mówisz Pan , że to spiskowa teoria?
A przypomina sobie Pan np. II Edycje Portu Poetyckiego w Chorzowie dn 06.06.2009 przy ul. Rynek 13 i przyjacielskie "spotkania" z sojanem. Czy to jest powód niedostrzegania jego komentarzy pod moimi wierszami typu:

"- ciekawe, kiedy autor paluchem usmarowanym w gnojówce dotknie siebie samego i zada podstawowe pytanie, dlaczego jest sędzią bliźnich i dlaczego inni to psiskurwysyny a on sam bohater "co uderza w twarz" -
- szczerze mówiąc, chciałbym go spotkać i jakem góral sprawdzić to jego "bohaterstwo" - w myśl zasady, że im kto bardziej w pysku, tym mniej na odwadze i tym słabiej w pięści;

wiersz w wymowie szczeniacki i prymitywny jak wszystko co deklaratywne i krzykliwe;

J.S




Dnia: 2011-01-23 04:05:03, napisał(a): JacekSojan
Komentarzy: 4053"



a może ten:

"- młokos się znalazł! ten "starzec" potrafi zmienić portret takich "bohaterów" jak Twój peel w zaszczane ze strachu indywiduum, którego miejsce jest u psychiatry -
pan inżynier gada jak na budowie - a tu salon literacki, najwyższy czas to zauważyć i zmienić zagnojone obuwie;

J.S




Dnia: 2011-01-23 22:48:06, napisał(a): JacekSojan
Komentarzy: 4053 "


Oto kultura , którą Pan akceptuje i na którą Pan nie reaguje - za to namiętnie skupia się Pan na wytykaniu wam tego wszystkiego co w stosunkach międzyludzkich jest wstrętne.
A miał być to serwis poezji współczesnej! Serwis ludzi wrażliwych na piękno , na krzywdę ...
Od dzisiaj wszystkich będę przestrzegał przed kontaktem z chorzowska grupą skupioną wokół Tawerny Stary Port i krakowska grupa Czas.
To jest już ostatni wpis w tym serwisie z mojej strony i na bany niech się Pan nie sili - taki akt"nazywają to musztardą po obiedzie".
Teraz boli? Czy doszło coś do Administratora M. Krzywaka - nie wiem, może chociaż parę osób zdąży przeczytać ten wpis przed skasowaniem go przez Administracje i będzie miało swój osąd.
Jaki ? Zobaczymy. teraz to  Pan chyba  przesadzil -obraza Pan  ludzi
Opublikowano

są rzeczy niewymowne
nawet dla poezji

Gdyby to była prawda, nawet bym nie próbował pisać... :)
Rzecz niewymowna, jest sensem poezji...

Bez pierwszej zwrotki, jest pięknie, z pierwszą tylko porządnie...
:)

Opublikowano

Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość.



Jeszcze raz takie wycieczki, to będzie Pan zmuszony opuścić ten portal na dłużej. Mnie pańskie teorie spiskowe nie interesują, wyniki śledztwa tym bardziej, co kto i z kim - to już są słodkie (lub gorzkie) tajemnice, o których Pan zielonego pojęcia nie ma. Tak więc ma pan dwa wyjścia - albo zmienić podejście (a tym bardziej język, którym się Pan publicznie posługuje), albo kontratakować kiepskie wiersze, ale z klasą (tj. szeroko pojmowaną kulturą). Codziennie przychodzi na Pana po kilka zgłoszeń, a ja naprawdę mam ciekawsze rzeczy do roboty niż czytanie tego, co Pan kleci.


To ja Panie Krzywak opuszczam ten portal z WŁASNEJ woli , a nie z Pańskiego nadania.
To jest właśnie moje zwycięstwo nad Panem.
Rozumiem, że chamskich wybryków sojana pan nie dostrzega.

Mówisz Pan , że to spiskowa teoria?
A przypomina sobie Pan np. II Edycje Portu Poetyckiego w Chorzowie dn 06.06.2009 przy ul. Rynek 13 i przyjacielskie "spotkania" z sojanem. Czy to jest powód niedostrzegania jego komentarzy pod moimi wierszami typu:

"- ciekawe, kiedy autor paluchem usmarowanym w gnojówce dotknie siebie samego i zada podstawowe pytanie, dlaczego jest sędzią bliźnich i dlaczego inni to psiskurwysyny a on sam bohater "co uderza w twarz" -
- szczerze mówiąc, chciałbym go spotkać i jakem góral sprawdzić to jego "bohaterstwo" - w myśl zasady, że im kto bardziej w pysku, tym mniej na odwadze i tym słabiej w pięści;

wiersz w wymowie szczeniacki i prymitywny jak wszystko co deklaratywne i krzykliwe;

J.S




Dnia: 2011-01-23 04:05:03, napisał(a): JacekSojan
Komentarzy: 4053"



a może ten:

"- młokos się znalazł! ten "starzec" potrafi zmienić portret takich "bohaterów" jak Twój peel w zaszczane ze strachu indywiduum, którego miejsce jest u psychiatry -
pan inżynier gada jak na budowie - a tu salon literacki, najwyższy czas to zauważyć i zmienić zagnojone obuwie;

J.S




Dnia: 2011-01-23 22:48:06, napisał(a): JacekSojan
Komentarzy: 4053 "


Oto kultura , którą Pan akceptuje i na którą Pan nie reaguje - za to namiętnie skupia się Pan na wytykaniu wam tego wszystkiego co w stosunkach międzyludzkich jest wstrętne.
A miał być to serwis poezji współczesnej! Serwis ludzi wrażliwych na piękno , na krzywdę ...
Od dzisiaj wszystkich będę przestrzegał przed kontaktem z chorzowska grupą skupioną wokół Tawerny Stary Port i krakowska grupa Czas.
To jest już ostatni wpis w tym serwisie z mojej strony i na bany niech się Pan nie sili - taki akt"nazywają to musztardą po obiedzie".
Teraz boli? Czy doszło coś do Administratora M. Krzywaka - nie wiem, może chociaż parę osób zdąży przeczytać ten wpis przed skasowaniem go przez Administracje i będzie miało swój osąd.
Jaki ? Zobaczymy.

W takim razie żegnam, aczkolwiek pozwolę sobie zostawić kopie, gdy zechce Pan wrócić. Dzięki pańskiej decyzji portal wróci do spokojnego funkcjonowania, bo nie popisał się Pan zarówno ze strony pisarskiej, jak i dyskusyjnej (to subiektywna ocena, aczkolwiek jak już Pan osądził 60 osób, pozwolę to Panu publicznie zakomunikować).
Co do postaci Jacka Sojana - pozwolę sobie tylko zauważyć, że na żadne prywatne wojny tutaj nie ma miejsca. Jako osoba, jak sam Pan twierdzi, z innego obozu (ech, te podziały i szuflady, jakie to dojrzałe...) miał Pan doskonałe pole do negacji, co na pewno znacznie ożywiłoby portal właśnie pod względem literackim. Niestety, nie sięga Pan tam, gdzie wzrok nie sięga.
I na koniec - pan dostał bany za konkrety - a dokładnie:
1 ban za nazwanie użytkownika "chamem", 2 - za "prostaków i opętańców" (może nie pamiętam dokładnie cytatów, ale dostał je Pan jako uzasadnienie) - czyli karygodne łamanie regulaminu. Pańskie fantazje dotyczące zmian postów, usuwania i przywracania wypowiedzi potraktowałem tak jak powinienem - jako majaczenia. Zresztą pańskie inwektywy, rzucane na Administracje też zostały potraktowane zgodnie z regulaminem - ma Pan prawo administracje krytykować i żadnych konsekwencji za to nie było.
W każdym razie zaliczył Pan porażkę i życzę, żeby zamiast popadać w sztuczny samozachwyt i straszyć, zastanowić się nad sobą. Bo Pan się po prostu publicznie ośmiesza, a to nie wpływa dodatnio na ocenę Pana jako poważnego Autora, jak to usilnie Pan przedstawia na innych forach czy wywiadzikach. Tutaj to nie przejdzie, niestety. Balonik pękł. Szkoda.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się


  • Zarejestruj się. To bardzo proste!

    Dzięki rejestracji zyskasz możliwość komentowania i dodawania własnych utworów.

  • Ostatnio dodane

  • Ostatnie komentarze

    • Ponura polska jesień, Przywołuje na myśl historii karty smutne, Nierzadko także wspomnienia bolesne, Czasem w gorzki szloch przyobleczone,   Jesiennych ulewnych deszczy strugi, Obmywają wielkich bohaterów kamienne nagrobki, Spływając swymi maleńkimi kropelkami, Wzdłuż liter na inskrypcjach wyżłobionych,   Drzewa tak zadumane i smutne, Z soczystych liści ogołocone, Na jesiennego szarego nieba tle, Ponurym są często obrazem…   Jesienny wiatr nuci dawne pieśni, O wielkich powstaniach utopionych we krwi, O szlachetnych zrywach niepodległościowych, Które zaborcy bez litości tłumili,   Tam gdzie echo dawnych bitew wciąż brzmi, Mgła spowija pola i mogiły, A opadające liście niczym matek łzy, Za poległych swe modlitwy szepcą w ciszy,   Gdy przed pomnikiem partyzantów płonie znicz, A wokół tyle opadłych żółtych liści, Do refleksji nad losem Ojczyzny, W jesiennej szarudze ma dusza się budzi,   Gdy zimny wiatr gwałtownie powieje, A zamigocą trwożnie zniczy płomienie, O tragicznych kartach kampanii wrześniowej, Często myślę ze smutkiem,   Szczególnie o tamtych pierwszych jej dniach, Gdy w cieniu ostrzałów i bombardowań Tylu ludziom zawalił się świat, Pielęgnowane latami marzenia grzebiąc w gruzach…   Gdy z wolna zarysowywał się świt I zawyły nagle alarmowe syreny, A tysiące niewinnych bezbronnych dzieci, Wyrywały ze snu odgłosy eksplozji,   Porzucając niedokończone swe sny, Nim zamglone rozwarły się powieki, Zmuszone do panicznej ucieczki, Wpadały w koszmar dni codziennych…   Uciekając przed okrutną wojną, Z panicznego strachu przerażone drżąc, Dziecięcą twarzyczką załzawioną, Błagały cicho o bezpieczny kąt…   Pomiędzy gruzami zburzonych kamienic Strużki zaschniętej krwi, Majaczące w oddali na polach rozległych Dogasające płonące czołgi,   Były odtąd ich codziennymi obrazami, Strasznymi i tak bardzo różnymi, Od tych przechowanych pod powiekami Z radosnego dzieciństwa chwil beztroskich…   Samemu tak stojąc zatopiony w smutku, Na spowitym jesienną mgłą cmentarzu, Od pożółkłego zdjęcia w starym modlitewniku, Nie odrywając swych oczu,   Za wszystkich ofiarnie broniących Polski, Na polach tamtych bitew pamiętnych, Ofiarowujących Ojczyźnie niezliczone swe trudy, Na tylu szlakach partyzanckich,   Za każdego młodego żołnierza, Który choć śmierci się lękał, A mężnie wytrwał w okopach, Nim niemiecka kula przecięła nić życia,   Za wszystkie bohaterskie sanitariuszki, Omdlewających ze zmęczenia lekarzy, Zasypane pod gruzami maleńkie dzieci, Matki wypłakujące swe oczy,   Wyszeptuję ciche swe modlitwy, O spokój ich wszystkich duszy, By zimny wiatr jesienny, Zaniósł je bezzwłocznie przed Tron Boży,   By każdego z ofiarnie poległych, W obronie swej ukochanej Ojczyzny, Bóg miłosierny w Niebiosach nagrodził, Obdarowując każdego z nich życiem wiecznym…   A ja wciąż zadumany, Powracając z wolna do codzienności, Oddalę się cicho przez nikogo niezauważony, Szepcząc ciągle słowa mych modlitw…  

      Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość.

    • @andrew Czy rzeczywiście świat współczesny tak nas odczłowieczył? Czy liczy się tylko pogoń za wciąż rosnącą presja społeczną w każdej dziedzinie? A gdzie przestrzeń, by być sobą?
    • @Tectosmith całkiem. jakbym czytał któreś z opowiadań Konrada Fiałkowskiego z tomu "Kosmodrom".
    • @Manek Szerzenie mowy nienawiści??? Przecież nie skłamałem w ani jednym wersie!
    • Widzą mnie. Przez te korytarze. Przez te imaginacje. Patrzą. Wodzą za mną wzrokiem nieruchomym. Te ich oczy. Te ich wielookie twarze… Ale czy to są w ogóle ich twarze? Wydrapuję żyletką te spojrzenia z okładek. Ze stronic starych gazet. Z pożółkłych płacht. Zapomnianych. Nie odtrącam ich. Było ich pełno zawsze i wszędzie. Nie odtrącam… Kiedyś odganiałem ręką te spojrzenia wnikliwe. Czujne. Odganiałem jak ćmy, co puszyściały w przelocie. Albo mole wzruszone jakimś powiewem nagłym z fałd ciężkich zasłon, bądź ubrań porzuconych w kącie. Z barłogu. Z legowiska. Ze sterty pokrytej kurzem. Szarym pyłem. W tym oddechu idącym od otwartych szeroko okien. Od nocy. Od księżyca… Od drzew. Od tych topól strzelistych. Szumiących. Szemrzących cicho. Od tych drzew skostniałych z zimna. Od chmur płynących. Od tych chmur w otchłani z jasnymi snopami deszczu...   Siedzę przy stole. Na krześle. Siedzę przy stole oparty łokciami o blat. Oparłszy się na złożonych dłoniach brodą. Zamieram i śnię. I znowu śnię na jawie. Wokół mnie płomienie świec. Drżące. Migoczące. Rozedrgane cienie na suficie i ścianach. Na podłodze błyszczące plamy. Na klepce. Czepiają się sęków. Czepiają się te widma. Te zjawy z nieokreślonych ustroni i prześwitów z ciemnej linii dalekiego lasu. Na stole płonące świece. Na parapetach. Na szafie. Na podłodze. Świece wszędzie. Płonące gwiazdy na niebie. Wszechświat wokół mnie. Ogromna otchłań i mróz zapomnienia…   Przede mną porcelanowy talerz z okruchami czerstwego chleba i emaliowany kubek, odrapany, otłuczony. Pusty… A więc to moja ostatnia wieczerza…   *   Wirujące obłoki nade mną. Pode mną mgławice, spirale galaktyk. Nade mną… Nasyca się we mnie jakaś deliryczna ekscytacja. Jakieś wielokrotne, uporczywe widzenie tego samego, tylko pod różnymi kątami. Wciąż te same zardzewiałe skorupy blaszanych karoserii, powyginanych prętów, pancernych płyt, pogiętych, stępionych mocno bagnetów i noży… Przedzieram się przez to wszystko z donośnym chrzęstem i stukotem spadających na ziemię przedmiotów. Idę, raniąc sobie łokcie, kolana… Idę… I słyszę. I słyszę wciąż w mojej głowie piskliwy szum. I pulsowanie, takie jakby podzwanianie. I znowu drzwi. Kolejne. Uchylone. Spoza nich dobiega to nikłe: dzyn-dzyn. A więc ktoś tu był. I jest! Ktoś mnie ogląda i podziwia jak w ZOO. Nie mogę się pozbyć tych mar natrętnych. Dzyn-dzyn.. Tych namolnych widziadeł, które plączą się tutaj bez celu. Dzyn-dzyn… I widzę je. I słyszę... Nie. Nie dosłyszę, co mówią do siebie, będąc w tych pokracznych pozach. Gestykulują kościstymi palcami obwieszonymi maleńkimi dzwoneczkami… Dzyn-dzyn… Wciąż to nieustanne dzyn-dzyn...   *   Otaczają mnie blaski. Mrugające iskry. Kiedy siedzę przy stole, oparłszy brodę na dłoniach. Mieni się wazon z kryształu z uschniętą łodygą martwego kwiatu. Cóż jeszcze mógłbym ci powiedzieć? Będę ci pisał jeszcze. Kartki rozrzucone na stole. Pogniecione. Na podłodze. Ciśnięte w kąt w formie kulek. Wszędzie. W dłoni. W tej dłoni ściskającej pióro, bądź długopis… W tej dłoni pomazanej tuszem, atramentem. W tej dłoni odrętwiałej. I w tym odrętwieniu trwam, co idzie od łokcia do czubków palców. Mrowienie. Miliardy igieł... W serwantce lustra migoty i drżenia. W serwantce filiżanki, porcelanowy dzbanek. Talerze. Kryształowa karafka ojca. Zaciskam powieki. Szczypiące.   Dlaczego ten deszcz? Latarnie na ulicy. Noc. Zamglone światła. Deszcz. Drzewa oplatają się nawzajem gałęziami. Nagimi odnogami. Drzewa splecione. Supły… Deszcz… Zamglone poświaty ulicznych latarni. Idę. Kiedy idę – deszcz… Wciąż deszcz… Stukocze o blaszane rynny starych kamienic. O daszki okrągłych ogłoszeniowych słupów. O blaszane kapelusze ulicznych latarni… Deszcz… Kiedy idę tak. A idę tak, bo lubię. Kiedy deszcz… I ten deszcz wystukuje mi. Spada na dłonie. Na policzki. Na usta. Na twarz…   *   To rotuje. To wciąż rotuje. Oddala się, ciągnąc za sobą długą smugę. Rezonuje od tego jakiś magnetyzm. To się oddala. To wciąż się oddala, nieubłaganie. Kiedy idę długim korytarzem, muskam palcami żeliwne rury, które ciągną się kilometrami w głąb. Które się ciągną i wiją. Które pokryła brunatna pleśń. W których stukoty i jęki. Zamilkłe. W których milczenie. Martwa cisza. Ciągnące się rury. Rozgałęzienia jakieś. Wychodzą. Wchodzą. Rozchodzą się. Łączą… Od jednej ściany do drugiej. Z podłogi w sufit. Przebijają się znikąd donikąd. Martwy krwiobieg w ścianach z popękaną, odłażącą farbą. Chrzęszczący pod stopami gruz, potłuczone szkło... Na języku i w gardle gryzący szary pył zapomnienia. Uchylone drzwi. Otwarte na oścież. Zamknięte na klucz. Na klamkę. Naciskam z cichym skrzypieniem. Wchodzę. W półmroku sali kamienne popiersia okryte zakurzoną folią. Rozrzucone dłuta, młotki… W półmroku. Zapach jakichś dalekich, zeskorupiałych w mimowolnym grymasie gipsowych twarzy. W odległym echu dawnego czasu. Pożółkłe plakaty na ścianach. Uśmiechnięte twarze. Patrzące filuternie oblicza dawno umarłych…   Kto tu jest? Nie ma nikogo.   Szklane gabloty. Zardzewiałe metalowe stelaże. Na pólkach chemiczne odczynniki. Przeciekające butle z jakąś czarna mazią. Odór rozkładu i czegoś jeszcze, jakby opętanego chorobą o nieskończonym wzroście… Na ścianach potłuczone, popękane porcelanowe płytki z rozmazanymi smugami zakrzepłej krwi. Od dawna ślepe, zgasłe oczy okrągłej wielookiej lampy. Przekrzywionej w bezradnym błaganiu o litość, w jakimś spazmie agonii. W kącie, między stojakami do kroplówek, ociężały, porysowany korpus z kobaltem-60 w środku pokryła rdza. Na metalowym stole resztki nadpalonej skóry z siwą sierścią kozła. Nie przeżył. Wtedy, kiedy blade strumienie wypalały jego wnętrze do cna… Walające się na podłodze stare, zwietrzałe gazety. Czarne nagłówki. Czarno-białe zdjęcia. Pierwszy wybuch jądrowy na atolu Bikini. Pozwijane plakaty... Szukam czegoś. Szperam. Odgarniam goła stopą… Nie ma. Nie było chyba nigdy.   *   Powiedz mi coś. Milczysz jak głaz wilgotny. Jak lśniący głaz na poboczu zamglonej drogi. Zjada mnie promieniowanie. Zżera moje komórki w powolnej agresji. Wokół mojej głowy mży złociście aureola smutku w opadających powoli cząsteczkach lśniącego kurzu. Jakby to były drobniutkie, wirujące płatki śniegu. Jakby rozmyślający Chrystus, coraz bardziej jaśniejący i z rękami skrzyżowanymi na piersiach, szykował się powoli na ekstazę zbawienia w oślepiającym potoku światła...   I jeszcze...   Otwieram zlepione powieki... Długo jeszcze? Ile już tu jestem? Milczysz... A jednak twoje milczenie rozsadza moją czaszkę niczym wybuchający wewnątrz granat. Siedzę przy stole a on naprzeciw szczerzy do mnie zęby w szyderczym uśmiechu. Kto? Nikt. To moje własne widzimisię. Moje chorobliwe samounicestwienie, które znika, kiedy tylko znowu zamknę je powiekami. I znowu widzę – ciebie. Jesteś tutaj. Obok. We mnie. W przeszłości jesteś. A ponieważ i ja jestem w głębokiej przeszłości, nie ma nas tu i teraz. Zatem byliśmy. A tutaj, w teraźniejszości tkwisz głęboko rozgałęzieniami korzenia. W ziemi. W tej czarnej glebie. W tej wilgotnej, w której ojciec mój zdążył się już rozpaść w najdrobniejsze szczegóły dawno przeżytych dziejów. W atomy. W ziarna rozkwitające w ogrodzie pąkami peonii…   Przełykam ślinę, czując sadzę z komina, dym płonących świec na podniebieniu. One wokół mnie rozpalają się jeszcze i drżą. Marzyłem. I śniłem. Albo i śnię nadal. Na jawie. I jeszcze… Moje nocne misterium. Moje własne bycie mistrzem ceremonii, której nie ma, która jest tylko we mnie. Mówię coś. Poruszam milczącymi ustami. Tak jak mówił do mnie mój nieżywy już ojciec, wtedy, kiedy pamiętałem jeszcze. Przyszedł odwiedzić mnie, ale tylko na chwilę. Przyszedł sam. Tym razem bez matki. Posiedział na krześle. A bardziej, tylko przysiadł. Tak, jak się przysiada na moment przed daleką podróżą. Lecz zdążył jeszcze zapalić papierosa, oparłszy się jednym łokciem o blat stołu..I w kłębach błękitnawego dymu, zaczął swoją przemowę pełną wzruszeń. To znowu ze śmiechem, albo powagą człowieka z zasadami. A jego oczy za szkłami okularów stawały się coraz bardziej lśniące. Coś mówił. Albo i nie mówił niczego. A to, co mówił było moim przywidzeniem. Omamem słuchowym. Fantasmagorią. Tylko siedział nieruchomo. Jak posąg z kamienia. Ale wiem, że odchodząc, położył jeszcze swoją dłoń na moim ramieniu, w takim jakby muśnięciu, w ledwie wyczuwalnym tknięciu. Czy może bardziej wyobrażeniu…   Sam już nie wiem czy tu był. I czy był jeszcze…Chłód powiał od schodowej klatki. Od wielkiego przeciągu drzwi trzasnęły w oddali…   (Włodzimierz Zastawniak, 2025-11-23)      
  • Najczęściej komentowane

×
×
  • Dodaj nową pozycję...