Skocz do zawartości
Polski Portal Literacki

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

zagrzmiało. upadnie kilka kropel i przebrzmi,
pójdzie hen, do wschodu. nad stodołą już jaśnieje.

stoję. nabrałam pełne usta piasku,
teraz próbuję gładko przełknąć. dobrze
pamiętam by bać się boga i nie zapuszczać
w las. mimo tego rzucam spojrzeniem do kałuży.
niechcący wyławiam garść niepoprawnych połączeń:
wystający kręgosłup i duża dłoń,
dziewczynka i rudy mężczyzna, sierpień
na końcu języka.

patrzę. rozhuśtałam szalę aż pod niebo - przedawnione,
gęsto zarosło trawą, a łąka od deszczu wyblakła.
jednak spódnica jest koloru makowego, miękka.

błysnęło. za moment trzeba będzie ukradkiem
pozbierać kroki, choć chciało by się zwyczajnie

wiać.

Opublikowano

Zgadzam się z P. Messlainą. wyliczanki tego typu to pójście na łatwiznę, świadczy o barku odwagi w poruszaniu się w warstwie językowej. a szkoda bo obrazki naprawdę urocze i momentami jak żywe, wyrwane z sielanki. szczególnie czerwona spódnica na bladozielonej łące.

Opublikowano

Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość.





"stoję. nabrałAM pełne usta piasku,
teraz próbuję gładko przełknąć. dobrze
pamiętAM by bać się boga i nie zapuszczać
w las. mimo tego rzucAM spojrzeniem do kałuży.
niechcący wyławiAM garść niepoprawnych połączeń:"

zaiste perfekcyjne rozpisanie.

szczególnie składnia pierwszej strofy i czasowniki.
Opublikowano

Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość.





"stoję. nabrałAM pełne usta piasku,
teraz próbuję gładko przełknąć. dobrze
pamiętAM by bać się boga i nie zapuszczać
w las. mimo tego rzucAM spojrzeniem do kałuży.
niechcący wyławiAM garść niepoprawnych połączeń:"

zaiste perfekcyjne rozpisanie.

szczególnie składnia pierwszej strofy i czasowniki.

Zamierzasz snuć się za mną, jak smród po gaciach... ? : ))
Opublikowano

Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość.





"stoję. nabrałAM pełne usta piasku,
teraz próbuję gładko przełknąć. dobrze
pamiętAM by bać się boga i nie zapuszczać
w las. mimo tego rzucAM spojrzeniem do kałuży.
niechcący wyławiAM garść niepoprawnych połączeń:"

zaiste perfekcyjne rozpisanie.

szczególnie składnia pierwszej strofy i czasowniki.

Zamierzasz snuć się za mną, jak smród po gaciach... ? : ))

bronię swojej opinii i się za tobą nie snuję, człowieku pozbawiony kultury.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się


  • Zarejestruj się. To bardzo proste!

    Dzięki rejestracji zyskasz możliwość komentowania i dodawania własnych utworów.

  • Ostatnio dodane

  • Ostatnie komentarze

    • @Berenika97 warsztatowo — to opowiadanie jest dobrze napisane. Autorka ma słuch językowy, czuje rytm i umie prowadzić narrację przez myśl dziecka. Nie ma przegadania, akcja płynie naturalnie, a zakończenie ma klasyczną strukturę pointy z uśmiechem. To bardzo „czytelnicze” — wręcz stworzone pod szkolne czytanki albo katolickie czasopismo dla rodzin. Treściowo — i tu pojawia się zgrzyt. Na powierzchni to zabawna anegdota o „pierwszym grzechu”, ale pod spodem kryje się lekko niepokojący przekaz: dziecko uczy się, że musi mieć grzech, żeby być dobre, że spowiedź to obowiązek wypełnienia listy win, nawet wymyślonych. Zamiast naturalnej refleksji nad dobrem i złem, wchodzi tu mechanizm winy i ulgi — dokładnie ten, który w dorosłym życiu prowadzi do lęku przed sobą samym. Zosia zrozumiała, że kłamstwo jest „ratunkiem”, bo dopiero wtedy poczuła się normalna — jak reszta. Autorka zapewne chciała stworzyć lekką opowiastkę o dziecięcej szczerości, a nieświadomie pokazała, jak religijna narracja o grzechu deformuje dziecięce poczucie moralności. W tym sensie — to opowiadanie jest naprawdę głębokie, tylko nie w ten sposób, w jaki autorka myśli.
    • @Berenika97 Wiersz jest dobrze napisany formalnie — rytm i pauzy prowadzą czytelnika spokojnie, bez zbędnych słów. To widać i warto to docenić. Natomiast przesłanie budzi mój wewnętrzny sprzeciw. Zrozumiałem tekst jako próbę refleksji nad pamięcią i współczesnością, ale w efekcie wyszło coś, co przypomina bardziej moralny osąd niż poetyckie spojrzenie. Autor zdaje się wiedzieć lepiej, jak powinniśmy przeżywać święta narodowe, jak mamy pamiętać i czuć. A przecież każdy robi to po swojemu — czasem w ciszy, bez pomników, bez flag w dłoniach, bez głośnych gestów. Nie zgadzam się też z ujęciem, że współczesność to już tylko telefony, slogany i zapomnienie. To zbyt proste i niesprawiedliwe. Wiele osób pamięta i przeżywa — tylko inaczej. Świat się zmienił, ale emocje, wdzięczność i refleksja wciąż są w ludziach, tyle że w formach, których nie zawsze widać na ekranie. Końcówka o dzieciach, które „nie wiedzą, dlaczego trzeba czuć” — to zdanie mnie najbardziej zabolało. Nie możemy odbierać młodym zdolności do uczuć tylko dlatego, że dorastają w innym świecie. Takie postawienie sprawy stawia autora ponad nimi, ponad ludźmi — jakby miał monopol na prawdę o patriotyzmie. Rozumiem intencję, ale nie kupuję tonu. To nie jest dla mnie wiersz o pamięci, tylko o rozczarowaniu ludźmi, i dlatego — choć doceniam formę — nie potrafię się z nim zgodzić ani emocjonalnie, ani etycznie. Pozdrawiam serdecznie. 
    • To dzieciątko u wielu się zjawia, a bywa, że  towarzyszą mu jeszcze wychodzące z szaf i ciemnych kątów nieokreślone stwory.  Pozdrawiam serdecznie. 
    • @tie-break Nie potrafię tego opisać rozumem, ale ten wiersz działa na emocje. Zbudował mi w głowie obrazy i zostawił spokój.  Pozdrawiam serdecznie. 
  • Najczęściej komentowane

×
×
  • Dodaj nową pozycję...