Skocz do zawartości
Polski Portal Literacki

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
tobie


Drzewa uciekają przed nami. Skóra jaśnieje
od świecącego słońca, trzeba by zrobić daszek
z dłoni żebyś nie mrużyła oczu. Lekkie listowie
śniegu wyściela drogę, po której przejechaliśmy,
szybko, jak dreszcz. Została za nami biała niecka,

dymi się z kominów jak z misek golarza. Wieczorem
prysznic, mycie zębów, twarzy, pośladków i piersi.
Seria migawek z podróży po ciele przy herbacie.
Samotność zaczyna się w domu i idzie za nami.
Oszczędni w skupieniu możemy zacząć się uśmiechać.

Musujący pod językiem śnieg smakuje jak szczaw
w wakacje, taki czar rzucony na białko. Ciało
poświęcone czarowaniu, takie jasne słońce.

Trzeba wstać, zacząć od ostrza noża tę opowieść.
Tak kochać. Na końcu się nie skaleczyć.
Opublikowano

Porywające, panie sławomirze, ale - momentami ;)
Podoba mi się dyscyplina "w kluczu" ciała i wszystkich spraw z nim związanych; to wyplątane z obrazami natury i w zasadzie codziennymi "zdarzeniami" tworzy dziwny, hipnotyczny mix; gorzej, że mnie skupiają słowa, np. czar i czarowanie, jaśniej od świecącego słońca - nie są dla mnie "przeźroczyste".
Myślę, że bramą do wiersza jest wers:
"Samotność zaczyna się w domu i idzie za nami."
- wtedy łatwiej zrozumieć tę zaskakującą pointę.
pzdr. b

Opublikowano

p. Jacku

chętnie, ale innym razem. Powody? To prawdziwa sytuacja, nie da się czegoś pozbyć, coś dodać. Musi być jak jest. Żeby wierzyć w to, co jest - musi się napisać jak było. Taka metoda w pisaniu towarzyszyła. Tak chciałem.


p. Bogdanie

przede wszystkim - to osobisty tekst. Mam świadomość, że pewne konteksty są tutaj jakby z "innej bajki". Ale nie wszystko, część można odczytać "po swojemu". Z pewnością. Taką samą pewność osiąga się pamiętając o wspomnianym przez Pana wersie. Chociaż dla mnie kluczem jest już sam początek, no może jeszcze kilka wyrazów z początku drugiej strofy. A coda? Jak coda - każdy widzi.


równie serdecznie pozdrawiam.

S. Hornik

Opublikowano

Przy całej urodzie tego wiersza odczytanego ponownie po 24h, polecam jednak przebudowę wersu:
"Seria migawek z podróży po ciele przy herbacie."
ta herbata na początku by wyglądała lepiej ;)
Nie upieram się, co ważniejsze, dla mnie perspektywa z 9 wersa, ale - podejrzewam że w wieku peela i w jego aktualnym stanie ;0 - ważniejsze są liryczne obrazy oddające klimat "spotkania".
Mnie ciekawi tu jednak bardziej ta 'samotnośc'... ;)
pzdr. b

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się


  • Zarejestruj się. To bardzo proste!

    Dzięki rejestracji zyskasz możliwość komentowania i dodawania własnych utworów.

  • Ostatnio dodane

  • Ostatnie komentarze

    • Na pierwszy rzut oka ma to być coś sonetopodobnego. Ale popłynęłaś po tym jeziorze... w szuwary, Środki artystyczne zostały dobrze dobrane. obrazy są plastyczne, żyjące, z łatwością poddają się wizualizacji. Tymczasem forma sprawia wrażenie bardzo nieudolnie skleconego pancerza, w którym wiersz się dusi i dogorywa, a to przez nienaturalne inwersje, a to przez brak rytmu, a to przez pokracznie poprzekręcaną gramatykę. W ten sposób od razu pokazujesz czytelnikowi wszystkie słabe miejsca, gdzie nie umiałaś sobie do końca poradzić z językowym budulcem. Niech będzie to zwykły, wolny wiersz, który uwolnisz z tego stylistycznego żelastwa, a jeśli koniecznie upierasz się przy sonetach, to trzeba więcej treningu, bo tu już 'intuicyjnie' się nie da.
    • Kluczowe pytanie - co to znaczy 'lirycznieć'?  Życie staje się poezją, to oczywiście wynika samo z siebie, ale interpretacja utworu musi wyjść poza zwykłe ubarwianie, upiększanie. Wpisanie wspólnie przeżywanego czasu w wiersz zdefiniowany jako określona struktura, ma charakter o wiele bardziej brzemienny w skutki. Liryka jest przede wszystkim poszukiwaniem formy dla emocji, a jakie to ma konsekwencje dla bohaterów lirycznych? Jeśli ich doświadczenia zostaną przeniesione w rzeczywistość metafor, wówczas okaże się, że współdzielenie codzienności jest zarazem tworzeniem jej tak, jak poeta tworzy swoje dzieło - budowaniem sensu (życia) poprzez indywidualizację tego, co ogólne i nieokreślone. Np. we fragmencie ze sklepem - wszyscy tam robią zakupy, ale dla bohaterów nie jest to zwykłe wyjście do sklepu, bo liryka tak manipuluje percepcją, aby mieli poczucie, że chodzi o coś zupełnie innego. Realność staje się umowna,  jej poszczególne elementy mają być tylko nośnikami czegoś, co istnieje jedynie w świadomości i  osób mówiących w wierszu. Upraszczając - lirycznieć to budować rzeczywistość i kod, który ją na nowo zdefiniuje (niekoniecznie werbalny), zgodnie z tym, jak w niej chcą funkcjonować bohaterowie wiersza, czy jak to sobie - wspólnie - wyobrażają.
    • Zastanawiająca przypowieść, w której prosta obserwacja przechodzi w trafną ekstrapolację. Gwarowa 'śleboda' dodaje wierszowi ciekawego smaku.
    • Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość.

        Porażająco głęboka refleksja na tle nieistotnej reszty.   Ale dam lajka, bo moc tej cząstki rekompensuje wszystko inne.
    • Przypomniał mi się Ebenezer Scrooge, a raczej wizja jego przyszłości przedstawiona podczas spotkania z trzecim duchem. Z tą różnicą, że wiersz na rozdrożu patrzy raczej w tę ciemną opcję. Samobójstwo? 
  • Najczęściej komentowane

×
×
  • Dodaj nową pozycję...