Skocz do zawartości
Polski Portal Literacki

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

I
dłoń
apostoł poznania
pyta piasek
o kształt ziaren

poeta otwiera oczy
(to tak jakby otwierał rany)

plaża nagi
krajobraz skał
nie idzie statek horyzontem
nawet mewy
tylko morze szumi

wstaje

II
idzie
wspina się na skały
nie ma z nich satysfakcji
szlachetnego bólu
but uwiera paznokieć
pęknął
poeta uśmiecha się krzywo albo łagodnie
z tej wspinaczki
nie będzie alegorii

III
idzie dalej
pustynią

IV
poeta widzi na horyzoncie
miasto
którego już nie ma

V
w mieście
słucha
odgłosów pamięci
szumu samochodów
szumu życia śmiechu
ciepłego stukotu
gdy kant książki napotyka
szlachetną materię drewna

wyje bezpański wiatr

VI
słychać śmiech rozpaczy

VII
poeta wyjaśnia
całkiem już poważny
to była Apokalipsa a to
jestem ja

idzie dalej

VIII
znów pustynia
poeta spotyka
człowieka
(prawie jakby spotkał
krzew gorejący
lub zupełnie tak samo)
pyta
gdzie sąd mój gdzie wyrok

IX
jesteś osądzony
to wyrok

X
to twój raj poeto
te skały bezwonne
światła słów nie zbruka mowa
i nie zmąci dzwonek do drzwi
zapach róż
tu myśl czysta nie ucieknie
(trzeba mieć dokąd uciekać)

XI
poeta uśmiecha się krzywo albo łagodnie

Opublikowano

nawet...ale wiersze o pisaniu wierszy, poetach, poetkach i miastach których już nie ma są hmm...nudnawe. drażni powtarzające się słowo, ja rozumiem- uwypuklenie czegoś, ale może w inny sposób, co? całość przypomina wędrówkę małego księcia (fuj, fuj, fuj). są punkty zupełnie niepotrzebne ergo wierszyk trochę przegadany. dąż do bardziej skondensowanej formy, a może może (w co wątpię) będzie tekścik zasługiwał na miano przyzwoitego. serdeczności

Opublikowano

Pozwoliłam sobie Bartoszu - spójrz, może coś z tego skorzystas. Pozdrawiam Arena

I
dłoń
pyta piasek
o kształt ziaren

poeta otwiera oczy
(to tak jakby otwierał rany)

plaża
krajobraz skał horyzont
nag bez statku
nawet mewy tylko
morze

wstaje

II
wspina się na skały
but uwiera paznokieć
bez satysfakcji
szlachetnego bólu
do pęknięcia

uśmiech poeta krzywo
może łagodnie z tej wspinaczki
nie będzie alegorii

III
dalej
pustynia

IV
na horyzoncie
miasto
już nie istnieje

V

słyszy
odgłosy pamięci
szumem samochodów
życia śmiechu
ciepłego stukotu
gdy kant książki napotyka
szlachetną materię drewna


VI
wyje bezpański wiatr
rozpaczliwym śmiechem

VII
to była apokalipsa a to
jestem ja
wyjaśnia




VIII
na drodze
znów pustynia
i człowiek
(zupełnie jakby
krzew gorejący)

pyta gdzie sąd
gdzie jego wyrok

IX
jest osądzony
to wyrok

X
to twój raj poeto
skały bezwonne
światło słów nie zbruka mowa
i nie zmąci dzwonek do drzwi
w zapach róż
myśl czysta nie ucieknie
(trzeba mieć dokąd uciekać)

XI
krzywy
może łagodny
uśmiech poety


I jeszcze - może jednak inny tytuł ?

Opublikowano

Tak.. tytuł jest dla mnie sporym problemem. Każdy okazuje się zbyt dosłowny lub zbyt niejasny.
Twoja wersja jest... twoja. Nie jest to poprawienie niezgrabności, jakie popełniłem, ale "przetłumaczenie" wiersza na używane przez Ciebie konstrukcje zdaniowe.
Miałem raczej nadzieję, że zostaną wskazane rzeczy, które mógłbym usunąć jako zbędne. Całe strofy, całe obrazy.
Mimo to dziękuję za pomoc.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się


  • Zarejestruj się. To bardzo proste!

    Dzięki rejestracji zyskasz możliwość komentowania i dodawania własnych utworów.

  • Ostatnio dodane

  • Ostatnie komentarze

    • @Simon Tracy Już sam wstęp, w którym oddajesz hołd poètes maudits, ustawia bardzo wysoką poprzeczkę. I muszę przyznać, że wiersz skutecznie realizuje te założenia. To, co uderza najmocniej, to niezwykle plastyczny, naturalistyczny, turpistyczny język opisu. Obrazy rozkładu – "miękka pierzyna z wylanych trzewi", "rozpadam się... przy pomocy much, ptactwa i czerwi" – są świadomie brutalne i doskonale oddają ducha dekadenckiego buntu przeciwko pięknu. Bardzo podoba mi się też psychologiczny wymiar tekstu. Gorzka zmiana od podmiotu, który "postawił na romantyczność", do człowieka pełnego pogardy dla samego siebie ("Ja sobą też choć niewczas gardzę") i cynicznie stwierdzającego, że "miłości nie ma", jest naprawdę przejmująca. To rozczarowanie jest rdzeniem tego wiersza. Jednak najmocniejszym i najbardziej mrocznym akordem jest dla mnie końcówka. Przeniesienie uwagi z własnego truchła na "bezpieczną w swej sypialni" Ukochaną to mistrzowski zabieg. Ten obraz Kostuchy u wezgłowia, która nie jest pocieszycielką, ale mściwą sędzią i "skutecznie wypatroszy" ją z grzechu, jest naprawdę potężny. To już nie tylko "memento mori", to niemal klątwa, która nadaje całemu utworowi głęboko mroczny charakter. Tekst jest świetny!  
    • @Berenika97 Idealne nawiązanie do wiersza.
    • Piękny wiersz Bereniko:) dla nas ludzi przestroga, że idziemy w złą stronę:):) pozdrawiam:)
    • Coś w tym jest:):) pozdrawiam:)
    • @Robert Witold Gorzkowski To jest potężne i bolesne... Te kontrasty - pachnąca łąka pokryta śniegiem, pszczoły w puchu, a potem ta brutalna rzeczywistość wojny. Siew na zmarzniętej ziemi, krew zamiast ziarna, ciała użyźniające morgi... Przejmujący obraz absurdu wojny. Mocny wiersz! 
  • Najczęściej komentowane

×
×
  • Dodaj nową pozycję...