Skocz do zawartości
Polski Portal Literacki

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

This forgotten, as old as the hills gallery was pinpointed on the suburbs of the city. Curiosity killed the cat- my friend often used to say, but there was something intriguing in that place which tempted me to discover it. There was not a single house in the surroundings as local people moved far north years ago for fear of being touched by a curse. They believed that all calamities were caused by a young woman who picked up the courage to disobey the law.
The building of the gallery stood solitary, the wind rushed in through the broken windows tearing the curtains into pieces, briefly speaking, every detail indicated it was rack and ruin. However, it concealed some mysteries and I was cut and dried to get to know the truth. Soon I found myself in a dark, long, narrow corridor and out of the blue I heard the squawk of a raven perching from a huge golden chandelier. I was scared to death, unable to move and it came to me as no surprise that many thought it was haunted. The pictures on the walls were covered with webs, there was so much dust on them that they were hardly recognizable so I took a closer look at one of those pictures. It seemed familiar at first sight but something did not suit the rest. It looked as if someone blurred its part intentionally, but why he did it, remained a mystery. There was also something behind the frame which took a close resemblance to an ordinary button. I pressed it without giving it a thought and to my surprise, the picture moved left and revealed an enormous gate behind which a cave appeared before my very eyes. Brightened by the light of candles, the way in the cave trifurcated and I saw the warning engraved on the wall: Nobody has got off safe and sound. The truth will show you the way. Beware not to go astray. You will have to go through thick and thin, remember it is the last moment to retreat. All at once, an idea and simultaneously a clue came into my mind. I tried to find the relation between the young woman, the curse and the blurred picture in the gallery. Eventually I chose the way in the middle as I noticed a crumpled sheet of paper under the speck of dust. It appeared to be a letter about the hidden royal treasure. Many daredevils zealous for wealth are now dead and gone including the woman who turned out to be the descendant of the royal family. She desired to get her heirloom at all costs and her greed was the death of her. Then I realized that the woman on the blurred picture and the woman looking for her treasure are like two peas in a pod. Yes, I had every confidence it was the same person. She blurred that picture as she was disturbed by remorse; its painter saw her leaving her new-born illegitimate child in a forest and put that on canvas in order to humiliate her. He let the cat out of the bag. She paid for it with her life and her child died of hunger and cold. After a few days I reached my destination playing ball with a group of excavators. The treasure was bequeathed to the National Museum.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się


  • Zarejestruj się. To bardzo proste!

    Dzięki rejestracji zyskasz możliwość komentowania i dodawania własnych utworów.

  • Ostatnio dodane

  • Ostatnie komentarze

    • @Simon TracyZnowu przypominasz mi nowelę  Edgara Allana Poe.   
    • @huzarc Świetnie łączysz tu konkret z abstrakcją. Szczególnie mocne jest to napięcie między poezją a praktyką życia, między słowem a czynem. Ta puenta "Trzeba się przemóc , Aby coś móc" - zwięzła i celna. I cała ta ironiczna gra z "panem profesorem" dodaje wierszowi pazura.      
    • @Alicja_Wysocka Dla mnie to czuły wiersz o miłości. "Życia ci meblować nie będę" - ta deklaracja na samym początku mówi więcej o szacunku niż tysiąc wyznań - nie chcę ci mówić, jak żyć. Ale mogę ci dać słowa. I potem ta propozycja - tak ostrożna, tak pełna troski - rozłożona na "kilka kątków". Nie wielkie gesty, ale małe codzienności: fotel, koc, kromka chleba, filiżanka herbaty. To dokładnie tak wygląda prawdziwa bliskość - nie w deklaracjach, ale w tym, co drobne i codzienne. A to "mogę?" na końcu - pytasz o pozwolenie. Nawet ta bliskość, ta troska - one muszą być chciane. To wiersz o tym, jak być blisko, nie naruszając granic. Jak dawać, nie narzucając. Piękny.
    • Nie znam imion Twoich wspomnień. Nie rozumiem ciszy, co zastępuje puste godziny. Pozostanę tu, żebyś pożegnał sny. Moje łzy czekają na prawdę – tę zapisaną w zatrutych gwiazdach.   Milczenie jest najlepszym alibi – dzięki niemu unikniesz krzyku i zawziętych łez. Twoje niebo jest dziś przygniecione chmurami – słońce szuka drogi na skróty.   Być może nauczę się, żeby nie wierzyć Twoim wspomnieniom; to, co spodziewa się kresu, pozostanie na zawsze.   Z nieba sypią się kamienie – jesień spóźni się dziesięć minut. Otwieram szeroko okno – na parapecie czeka księżyc, obleczony w kir.   Może napotkam tę jedyną gwiazdę, jakiej zadedykuję ciąg dalszy? A może zrozumiem ziemię, co znosi ciężar moich iluzji?
    • @lena2_ Twoja personifikacja spokoju, który "odwraca głowę" i "pławi się" - to bardzo trafne obrazowanie bierności. Szczególnie uderzające jest to "hodując beztrosko obojętność" - pokazujesz, że spokój może być nie cnotą, ale formą moralnej ucieczki. I to słowo na końcu - "obojętność" - jak wyrok. Ważny i mądry głos. 
  • Najczęściej komentowane

×
×
  • Dodaj nową pozycję...