Skocz do zawartości
Polski Portal Literacki
Wesprzyj Polski Portal Literacki i wyłącz reklamy

Synestezja


Bartosz_Cybula

Rekomendowane odpowiedzi

Z bardzo wielu czynności można wyciągnąć ciekawe wnioski, nawet z bardzo banalnych sytuacji np jak ktoś samochód. myje, trzeba być tylko dobrym obserwatorem. Szczególnie interesujące są komentarze. To kopalnia wiedzy. Widać kto się śpieszył, kto wiedzą chce zabłysnąć, kto wkurzony był, kto wogóle tekstu nie czytał tylko komentarze poprzedników, cała masa emocji jest tam zawarta.

jak wieść gminna dzisiaj niesie
w lesie się powiesił Grzesiek
lecz to wszystko była. lipa
Grzechu upolował dzika

Sam eksperymenty robiłem i do zadziwiających wniosków doszedłem,ale to niestety tajne pisane przez poufne;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość.



Obserwuję, obserwuję. Obserwuję ludzi w tzw. realu, w cyberprzestrzeni, obserwuję również i faunę i florę. Miesiąc kwiatka nie podlewałem, ale skubaniec dał radę to odpuściłem :) Za każdym razem, gdy wychodzę z domu obserwuję najróżniejsze sytuacje. Jak rozhisteryzowana matka wrzeszczy na dziecko, które stłukło sobie kolano, jak starsza pani przechodzi na drugą stronę ulicy, bo z daleka widzi, że drogę zachodzi jej wielki bezpański pies, jak przygarbiony pan idąc nuci sobie pod nosem wesołą melodię i uśmiecha się do przypadkowych ludzi. Obserwuję wszystko :)
Rymowanka to ustosunkowanie się do drzewa rozumiem? :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość.



ciach

Nie prosiłem o wykład na temat miłości tylko o skojarzenia z poszczególnymi stanami emocjonalnymi. Proszę wypowiadać się na temat. Poza tym kopiując powyższy wpis powinien pan podać źródło.

To wiki jakby pan wkleił pierwsze zdanie wujek google pokazałby, pan nie zrobił tego samego kopiując ?
i ma pan jeden ze stanów emocjonalnych, sama poezja :)), co dotyczy obraźliwości to to co nie jest prawdą, prawda?
Pozdrawiam,

Wypraszam sobie, ja podałem źródło więc absolutnie nie zrobiłem tego co Pan, poza tym mój "wstęp" jest wpisany w cudzysłowie. Czytelnik nie ma obowiązku szukać źródła, za to obowiązek podania źródła spoczywa na autorze. Jeżeli chodzi o moje stany emocjonalne - posiadam znaczną ich część, tak jak większość ludzi.
Słowa, które pogrubiłem w pańskiej wypowiedzi - proszę o wyjaśnienie co dokładnie ma Pan na myśli. Stosując skróty myślowe, zwłaszcza w wypowiedzi pisemnej, może prowadzić do nieporozumień.
Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raz przekląłem pewne miejsce. Od czerwca do września kropla wody tam nie spadła a wokół burze potężne się przewalały. Jak na sawannie wyglądało.
Ja ludzi widzę od tysięcy lat i nic się nie zmienili tylko technologia, stroje itp. Wewnątrz są tacy sami. Pora mi skończyć zapisy w księdze i wymazać wszystko.
Dam jeszcze rok na poprawę a później spuszczę rój meteorów. Te na Syberii były ostrzeżeniem i pokazały jak ludzie są mali i bezbronni.
Tutaj nie ma miejsca na sentymenty i uczucia, co mi rozkażą wykonam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość.



ciach

Nie prosiłem o wykład na temat miłości tylko o skojarzenia z poszczególnymi stanami emocjonalnymi. Proszę wypowiadać się na temat. Poza tym kopiując powyższy wpis powinien pan podać źródło.

To wiki jakby pan wkleił pierwsze zdanie wujek google pokazałby, pan nie zrobił tego samego kopiując ?
i ma pan jeden ze stanów emocjonalnych, sama poezja :)), co dotyczy obraźliwości to to co nie jest prawdą, prawda?
Pozdrawiam,

Wypraszam sobie, ja podałem źródło więc absolutnie nie zrobiłem tego co Pan, poza tym mój "wstęp" jest wpisany w cudzysłowie. Czytelnik nie ma obowiązku szukać źródła, za to obowiązek podania źródła spoczywa na autorze. Jeżeli chodzi o moje stany emocjonalne - posiadam znaczną ich część, tak jak większość ludzi.
Słowa, które pogrubiłem w pańskiej wypowiedzi - proszę o wyjaśnienie co dokładnie ma Pan na myśli. Stosując skróty myślowe, zwłaszcza w wypowiedzi pisemnej, może prowadzić do nieporozumień.
Pozdrawiam
Pogrubić mam wszystkie czasowniki jakie pan użył , do określenia stanu uczuć.
Tak moich jak i swoich ?
Oburzenie to ten stan o którym wspominam, wywołałem go w panu,a pan się go uczepił.

Obrażanie to dygresja do drugiego komentarza by nie obrażać i tu kolejny ciekawy stan emocjonalny, to co przez pana jest odczytywane jako obraźliwe, może być prawdą na którą ktoś inny powiedzmy; obruszy się, inny wyśmieje.

Pan mnie wcześniej "upomniał" (skromnie prosząc) , a przecież dałem uśmieszki, że luźno traktuję tę dyskusję wg. "Luźno, bez zobowiązań, z humorem i bez cenzury. O wszystkim na co masz ochotę." czyli nie pan ustala zasady, rozumie pan teraz!?
Pozdrawiam,

Tak, ma Pan rację, dział hydepark jest do pisania o wszystkim i o niczym. Wydaje mi się, że jednak kultura osobista powinna być hamulcem w sytuacji, gdy chcemy kogoś obrazić. To, że jest przyzwolenie w tym dziale na pisanie bez cenzury, nie oznacza jednocześnie zgody na obrażanie kogokolwiek i w jakikolwiek sposób (tudzież zarzucając komuś głupotę). Można powiedzieć, że ktoś powiedział/napisał coś idiotycznego, kretyńskiego itd., ale przecież nie oznacza to jednocześnie, że autor "głupiej" wypowiedzi jest jest głupi. Zasugerował się Pan opisem działu hydepark, ale z tego co się orientuję, od takich opisów ważniejszy jest regulamin, w którym zawarty jest oto taki wpis:
"4. Użytkownik ma prawo do:

a) Swobodnej (nieskrępowanej) dyskusji na łamach www.poezja.org. W tym krytyki pod adresem www.poezja.org oraz moderatora.
- Poprzez dyskusje rozumie się wymianę poglądów, doświadczeń, wiedzy; tekst dyskusji nie może obrażać osób trzecich lub bezpośrednio zainteresowanych dyskusją."
Zgadzam się z Panem, że to nie ja ustalam zasady, za to ich przestrzegam.
Poza tym wcale Pan nie wywołał we mnie stanu oburzenia. Ja się nie oburzam, nie obrażam się, nie jestem kąśliwy ani mściwy.
Pozdrawiam również.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość.



W nic nie dałem się "wpuścić". Pisząc pierwszego posta w temacie zaznaczyłem w nawiasie, że proszę osoby zainteresowane. Jeżeli nie był Pan zainteresowany odpowiadaniem mi na pytanie postawione w wątku trzeba było nie odpowiadać. Ja nikogo do niczego nie zmuszam, również nikogo nie pouczam. Pan zarzuca mi, że ja chciałem postawić Pana w jakiejś sytuacji. Gdzie i kiedy :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość.



Dlaczego mam przestać być śmiesznym? Może lubię takim być. Nic sobie nie przypisuję, a już na pewno nie ujmuję Panu.
:)
To rozumiem :)) ale znów pan wmawia :)) jak się ta cecha nazywa ??? :)))
Tak naprawdę byłem ciekawy czy dostrzeże pan wszystkie "wątki" w haiku - to też wiersz i poezja :)))

Proszę mi wyjaśnić jasno i zwięźle co i komu wmawiam? Wiem, że haiku to też poezja. Nie znam się na haiku i nie komentuję tego rodzaju poezji. Jeżeli był Pan ciekaw czy dostrzegę wszystkie "wątki" w haiku, trzeba było od razu zapytać wprost, gwarantuję, że odpowiedziałbym Panu, że nie dostrzegam wszystkich "wątków" w haiku, gdyż zwyczajnie nie znam się na tym rodzaju twórczości. :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość.



Dlaczego mam przestać być śmiesznym? Może lubię takim być. Nic sobie nie przypisuję, a już na pewno nie ujmuję Panu.
:)
To rozumiem :)) ale znów pan wmawia :)) jak się ta cecha nazywa ??? :)))
Tak naprawdę byłem ciekawy czy dostrzeże pan wszystkie "wątki" w haiku - to też wiersz i poezja :)))

Proszę mi wyjaśnić jasno i zwięźle co i komu wmawiam? Wiem, że haiku to też poezja. Nie znam się na haiku i nie komentuję tego rodzaju poezji. Jeżeli był Pan ciekaw czy dostrzegę wszystkie "wątki" w haiku, trzeba było od razu zapytać wprost, gwarantuję, że odpowiedziałbym Panu, że nie dostrzegam wszystkich "wątków" w haiku, gdyż zwyczajnie nie znam się na tym rodzaju twórczości. :)
Za pomocą odpowiedniego zestawu słów w haiku wywoływany jest stan podobny do synestezji, dlatego uważam ,że jest istotne do realizacji Pana planów , zrozumienie takiego stanu przyporządkowania słów, zaczyna się taką formę od minimum, ale proszę próbować , w haiku od dawna wiadomo ,że zależy od, powiem nieładnie, przysposobienia czytelnika, tak czy siak wiersz , który Pan napisze będzie tylko działał na wybiorczą grupę czytelników.

Wmawia pan słowami "lubię" , "przypisuję" :))
To wszystko i tak ma znikome znaczenie, ale życzę powodzenia :)
Pozdrawiam:)

Oj, nie uważał Pan za bardzo :) Ja nie chcę napisać wiersza, mówiąc o utworze mam na myśli utwór muzyczny, co zaznaczyłem w odpowiedzi na pytanie któregoś z użytkowników. Tak wiem, mój błąd, powinienem to napisać w pierwszym poście, aby nikomu nie umknęło.
Dziękuję za wyjaśnienie kwestii haiku, postaram się zgłębić temat. W dalszym ciągu twierdzę jednak, że nikomu nic nie wmawiam, a jeżeli Pan tak uważa to ma Pan do tego prawo, to są Pana subiektywne odczucia. Nie zna mnie Pan więc nie może Pan stwierdzić czy lubię być śmiesznym czy też nie. O "przypisywaniu" Pan zaczął a ja grzecznie odpowiedziałem, że nic sobie nie przypisuję, a jeżeli kiedykolwiek Pan tak odczuł, to proszę mi wierzyć, że niepotrzebnie, nigdy nie miałem zamiaru nic sobie przypisywać ani nic nikomu ujmować.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość.


Rzeczywiście :)) przyznaję rację , mój błąd :))), ale niedawno miałem dyskusję na temat , dźwięków można przyrównać słowa poezji do muzyki , często one stanowią temat , a muzyka jedynie podkład. Ale to już inny temat. Nie, nie znam Pana , i poznajemy się wymieniając informacje zawarte w słowach - uczucia :)))
Ciągle Pan dopina kulturę wypowiedzi w formie grzecznościowej; czy kloszard gorzej słyszy od dyrygenta ? a może lepiej , gdyż komponuje swoją muzykę do natury?
chcę powiedzieć ,że wyszukane konwenanse stały mi się obce, może przykre , może nie.
Pozdrawiam,

No to w końcu się zrozumieliśmy :) Kolszard może słyszeć tak samo jak dyrygent, ba niejednokrotnie nawet lepiej. Dyrygent interpretuje, twórca pokłada w utwór sporą dawkę siebie. Twórca może być też na lepszej pozycji niż dyrygent, słyszy przecież on swoją muzykę zanim ta powstanie fizycznie (na partyturze) :)
Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Większość autorów popełnia podstawowy błąd pisząc tekst wkłada w niego swoje uczucia i emocje, jednak sztuczka polega na tym, żeby słowami zagrać na strunach duszy czytelnika, wytworzyć obraz, który on ujrzy, poczuje, będzie czuł smak...To jest magiczna sztuczka. W fizyce kwantowej można znaleźć wyjaśnienie tego fenomenu. Każda energia ma wpływ na inną i to jest cała magia i czary. Jeśli ktoś pisze bez wyczuwania czytelnika nic godnego uwagi nie stworzy.
Haiku to żart i tak był traktowany do czasu nim Büsho swoich głupich zasad nie narzucił. Całe życie mieszkania w Japonii nie da poznać ich mentalności i taki wykłady o haiku o kant .... można potłuc.
Żeby zrozumieć najpierw trzeba poznać siebie co jest niemożliwe.
Człowiek jest ślepy i w przenośni i dosłownie. Postrzega może z8% rzeczywistości.
Zapatrzony we własne ja chce poznać niepoznane i tak rozwala cały ład swoimi zasadami.
Jeśli nie połaczy umysłu z duszą pozostanie wiecznie na poziomie o chromosom wyżej niż zwierzęta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość.



Dlatego ja chcę podjąć próbę napisania utworu (z tym, że muzycznego) nie wkładając w niego swoich uczuć tylko innych, a czy mi się to uda czas pokaże :) W każdym razie wolę spróbować i żałować, niż nie podejmować się zadania i pluć sobie w brodę :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak się nie da niestety:-) Dusza czyli to czym jesteśmy naprawdę je tam włoży. Często piszę automatycznie słuchając muzyki i sylabotoniki powstają, nie wyliczam sylab, akcentów, nie kombinuję z rymami, to samo powstaje. Coś podobnego w malarstwie występuje. To rodzaj transu i nawet z zamkniętymi oczami malują.
Naukowo zwalane jest to na podświadomość, która niby zapisem jakiś tam przodków jest. To wierutna bzdura ale niech będzie że tak jest.
Uczucie zawsze będzie własne takie ukryte. Chętnie posłucham jak po zakończeniu ten utwór będzie brzmiał i powiem jakie autor wtopił w to uczucie:-)
Jedyną znaną mi postacią, która uczuć nie ma, jest istota zwana przez ludzi Bogiem. Jemu zależy tylko na równowadze i nic więcej. Mam nadzieję kiedyś wreszcie jego zniszczyć, chociaż sam się unicestwię. Dwa razy mi się nie udało za trzecim powinno bo sojusze zawarłem nic darmo nie ma;-)
Chętnie posłucham tej muzy jak pan ją stworzy ja już bym napisał;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się


  • Zarejestruj się. To bardzo proste!

    Dzięki rejestracji zyskasz możliwość komentowania i dodawania własnych utworów.

  • Ostatnio dodane

  • Ostatnie komentarze

    • Przemijamy Często zastanawiam się Czy to dobrze, czy może źle Odchodzimy Zazwyczaj nie zostawiając zbyt wiele Kilka książek, samochód, gitarę Znikamy Niby na stale zapisani w pamięci ludzi Tak naprawdę żyjąc w ich głowach tylko krótką chwilę Ustępujemy Tym żywszym i tym co pojawią się po nas Głupio wierzącym, że żyć będą wiecznie Gaśniemy Bo nawet największy pożar musi Wyruszamy Gdzieś dalej Nie, tego akurat nie jestem pewien
    • Śmierć? Chyba żywot wieczny jak u Lenina

      Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość.

       
    • @graf omam Dziękuję :)
    • Wiesz, Zygmuncie, węże są właściwie głuche, głuche jak pień, tak jak te zaskrońce (natrix, natrix), którym czytasz swoje opowiastki, które słuchają twojego chropawego głosu. Głuche jak małpi pień buka, a może jak gryf mandoliny, jak lelki, które słyszą tylko głos duchów i beczenie kóz i kręcą się wokół koron drzew wyłącznie po to, aby dostąpić dobrodziejstwa dźwięków, znaleźć się między nimi, umościć w nich gniazdo. Próbując uchwycić linię melodii, wiją się w górę pni, wspinają w górę kozich racic, omamiają i usypiają rogate kozły, budując ornament dla ciszy. Ale czy wiesz, że potrafią pływać i nurkować? I popatrz, te ich żółte plamki za uszami, kioski żółtych łodzi podwodnych jak szkatułki meandrującej między nami opowieści, zausznice zdobne niby żółte piórka, jakbyś zobaczył opierzonego węża Majów, samego Kukulkana, syna bogini dziewicy Coatlicue, tego, co przybywa ze wschodu, aby przejrzeć się w obliczu swojego brata Xolotla, a może aksolotla. Dymiące zwierciadło, rybowąż, w którego zamienił się Wodnik, aby przyjąć od Uka w ofierze święcone monety, przyjąć dumne wizerunki słonecznej tarczy, otworzyć portal, przez który wędrujemy do gwiazd, aby znaleźć tam porozrzucane kości rzeźbione oczami węża, pięcioma oczami, które pozwalają widzieć wszystko. Wąż, który wyrósł na potylicy Ofelii, udając kwitnącego kosaćca, to ich brat, ozdobiony został piórami ptaka  Kwezala, po to, aby zdołał pokonać ziemskiego potwora, a może opierzoną rybę, w którą zamienił się Bruno Schulz, zanim wtopił się w srebrną ławicę, jak święcona, srebrna kula, szlifowana latami, aby stała się tą jedną jedyną, co trafia w ciemno, co trafia na wylot i nie pozostawia śladu. Wąż połykający własny ogon, przezorny Ouroboros – jedno ciało, jeden gest, zero – kostnica liczb, którymi zimni rachmistrze wybijają o grobowe deski taneczny rytm; słowo jedno, może nawet to, co będzie na koniec albo to, co było na początku i to, co było, a nie jest, wpisane do rejestru sadowych ksiąg, w księgę gości odwiedzających dwór zielonołuskiego Wodnika,  zaginionych po wsze czasy w nas, zaginionych od wszech czasów, co w wilgotnej gazie, ślepi jak nas Pan stworzył, siejemy nasiona rzeżuchy na wielką noc.   Pamiętam ciągle, jak mi opowiadałeś: Jestem do snu. Później odchodzę uczyć się kaligrafii. Z wszystkich przykazań wody: tertium non datur. Płyń we mnie. Ziemio, zgódź się. Nie cierpię, gdy kwitną wiśnie, przez ich pory przyznaję się do bieli, z lękiem przewidując przymrozek. Kiedy drzewa rozniosą świat w pył, przyjdzie zamknąć oczy. Kapelusze kwietne, kruche białogłowy, na objeździe Janusów w czasopad kwietniowy – caryce (lub nie kto nie lubi) coraz mocniej uderzają do głów, chociaż to tylko sok. Zaraz po nim listopadowy wieczór – szrama na plecach dokumentuje przechodzenie i stajesz się śladem długiego spadania. Obcy wobec doświadczeń, a jednak we własnej skórze, wymieniam cię między błogosławieństwami. Jednym tchem odwrócisz los, kiedy tylko zajdzie konieczność, kiedy tylko wzejdzie słońce.   Zauważ, jak uważnie słuchają cię zaskrońce. Jak pilnymi potrafią być uczniami, a może uczą się ciebie przedrzeźniać, uczą się kołysać na tej samej fali co ty. Nawet nie sam głos, bo on jest nieistotny, nie linia melodii, ani tląca się kadencja, ale te wibracje powietrza, delikatne jak rysy twarzy zanurzonej w wodzie, delikatne fale eteru rozchodzące się uważnie, w przeczuciu, że nie będą miały do czego wracać, że muszą wtopić się w szklisty piasek, że rzeczy mają uszy, a czasem tylko za dużo wosku nakapie w gwiaździstą, andrzejkową noc, za dużo gabinetów woskowych figur trwa zastygłych  w gotowości, aby, gdy tylko nadarzy się okazja, objąć rząd dusz, za dużo przetrwało delikatnych, woskowych cylindrów, jak te na dnie szafy Uka, przechowujących głosy umarłych, za dużo wypalono świec, zbyt dużo wosku nakapało ze świecy, którą twoja matka stawiała w oknie jak morską latarnię, nawołując burze, hucząc mgielnym tłuczkiem w ciemność, niby tłuczkiem do mięsa, co łamie żebra zatwardziałych, nawołując ptaka Kwezala,  grom i błyskawicę, żeby darły ziemię na strzępy, a ona później delikatnie zdezynfekuje i zaszyje rany i dla niepoznaki zostawi ozdobne szwy z malw i piwonii, dalii i bratków, które zwiążą i zamienią w ciało każde słowo, co padło na żyzny grunt.   Zygmunt często wspominał gabinet woskowych figur – tę świecę i matkę, burze, przez które przeszedł boso i wilgotne stopy pod kołdrą, które powoli obsychały przez całą noc, żeby rano, gdy wzeszło słońce, zamienić się w cierpkie i kwaśne listki szczawiu. Szczawiu, po którego liściach później biegał i deptał go, tłukąc suchym patykiem, który potem zrywał na pastwisku, układał w uroczyste bukiety i przynosił matce na wiosenną zupę okraszoną jajem i śmietaną. A ona wkładała do garnka żeberka, żeberka, które przypominały mu abażur nocnej lampki, ożebrowanie wyrzuconej na brzeg nocnej arki. Dodawała ziemniaki, por, cebulę i marchewkę, a później łyżką cedzakową wydobywała ugotowane składniki i zostawał sam rosół, czysty jak obraz w dymiącym zwierciadle z obsydianu, kamień filozoficzny, eliksir praczasu, do którego wkładała z powrotem pokrojone kawałki mięsa, mięsa odłączonego od kości ojca jego i gotowała na wolnym ogniu, hartując śmietanę, hartując jak wykutą z najlepszej stali białą broń, damasceńskie ostrze, miecz, którym chrzciła wygłodniałych domowników, pokolenie błogosławionych głodomorów, komponujących marsze na ziemniaczaną kiszkę, a szczaw jak liście wawrzynu wieńczył ich zwycięstwo nad głodem, zwycięstwo nad godzinami bezdennej pustki, nad gromem i błyskawicą.   – Jestem ze Śląska, ale nie jestem Ślązakiem – zaznaczał Zygmunt z naciskiem i trochę wstydliwie. Może dlatego, żeby nie traktowano go jak wyrwane z korzeniem drzewo, ale raczej  doniczkową roślinę, którą można ustawić, gdzie się chce, ale trzeba o niej pamiętać, podlewać i zraszać, nawozić i mówić do niej – jesteś piękna, kwitniesz i wydajesz owoce, chociaż tylko kapka ziemi i te granice, których nie możesz przekroczyć. A przecież garstka ziemi musi często wystarczyć, ta garstka, której grudki znalazłem w kieszeni jego płaszcza, daleko od domu, daleko od gdziekolwiek, jak u wyrwanego ze swojego macierzystego grobu potępieńca, bezgłowego, przebitego osikowy kołkiem, z ustami pełnymi suchych liści szczawiu i ziarenek soli. Wystawionego w środku dnia na palące słońce, nocnego marka,  wyrwanego z ojczystej mogiły  księcia skalistej Transylwanii,  który wybrał się na światowe tournée, wędruje ramię w ramię ze swoim przeznaczeniem i rodzinną ziemią w kieszeniach. Garstka pępowinowej ziemi i te macierzyste skrzynki zbite z desek, w których pysznią się fikusy i eukaliptusy, oleandry i mandarynki, których człowiek się chwyta, gdy tonie wraz z Brunonem w ławicy wypukłookich, srebrnolicych ryb, ginie przykuty do skały na dworze Wodnika,  ginie o suchym pysku wśród obudzonych z letargu lemurów, w małpim gaju, rozpuszczony jak wosk przez majowe słońce, zamieniony przez Pana w dziczejące zielsko, lub zamienia się w wyrzuconą na piasek rybę, langustę, kraba pustelnika i szuka pustej muszli, w której może zamieszkać i odzyskać siły, wsłuchać się w gardłowy koncert orkiestry Louisa Armstronga, przetrwać najdłuższą z wielkich nocy.   I wtedy właśnie Uku odkrył nową krainę, odkrył portal w drzwiczkach duchówki, a może tylko przyjął jej posłów przynoszących mu przebłagalne dary – ani to Transylwania, ani Siedmiogród, ani matecznik, ani Śląsk, ale również nie miedza z dziadkową gruszą, gdzie noga ludzka nie zostawia śladów, a tłusty cień wpełza między liście drzewa i nie posępna olszyna detronizująca królów, co mają na pieńku z drzewcami. Przyszli do niego jednak jej wysłannicy i powiedzieli – zbuduj nam dom. – Zbuduj, gdzie chcesz, nie jesteśmy wymagający. – Może być zapiecek, może sterta kompostu albo podszafie, może być też pęknięcie w podłogowej desce. – Ale najlepiej wynieś nas wysoko, wynieś pod samą powałę, załóż nam miasteczko wśród gałęzi drzew, w koronach starodrzewu, jak cieśla co dźwiga belkę, kreator, który wieńczy los zielonym wiechciem, jak matka, co potrafi przebłagać los listkami szczawiu, wydaj głos, który powołuje do życia albo weź w rękę pędzel, który nadaje mu kształt. – Chcemy wiedzieć, gdzie popłynęła wielka rzeka, gdzie podział się czar i dlaczego pękła bańka, w której cieszyło nas widło i powidło, gdzie tysiąc jeden drobiazgów było jak tysiąc jeden nocy, bo jesteśmy zaginionymi potomkami Sindbada Żeglarza i wiemy wiele o tobie, wiemy o tobie wszystko, co chciałbyś wiedzieć o sobie.     Tak właśnie, po raz kolejny, Sindbad Żeglarz dowiódł, że to on właśnie, wyłowiony został spośród tylu innych, żeby nas odkryć i ukryć w swoich słowach – mówisz, Uku, dodając, że są  także ptaki, które wylatują z muszli i gniazda zakładają na wodzie, żywiąc nią młode. – Trudno je jednak rozpoznać  wśród setek odbić, ani uchwycić w locie, bo tylko mowa jest płodna, pewny jedynie los Odysa, kiedy na koniec zostaje jeden mądry, żeby na naszych oczach zakończyć wszystkie podwodne podróże. Ofiarnym dawcą obrazu, zostałeś Uku, choćby miarą szerokiego na piędź, tyle, co korytko dłoni  i chwila przejścia, kiedy otwiera się horyzont i nikt już nie jest w stanie dłużej się za nim ukrywać.   Wkrótce później Uku odszedł, ale wcześniej spełnił ich życzenia. Założył w  domu krasnoludzką spółdzielnię pracy i nauczył ich fachu pielęgnowania losu, krasnoludzkie stowarzyszenie rzemiosł różnych, cech żerców piastujących wysokie, najwyższe,  leśne urzędy. Krasnoludzką rzeczpospolitą  wypełnił południcami, bagienicami i biesami, zaludnił karykaturalnymi i pokracznymi mieszkańcami ostępów i mateczników. Dębowe i bukowe chatki zajęły brodate skrzaty, pod drzewami wystawały borowe dziady. Dziwożony i licha opuściły moczary i zaczęły wieść korowody wśród ciemnych sadzawek, a wszystko to na ścianach jadalni i sypialni, niby platońskich jaskiń, gdzie ich losy mogły rozsmakować się w czystej ułudzie. Poprzez zarośnięte dukty korytarza do najciemniejszych zakamarków kuchni i łazienki – Uku odszedł i zostawił  na pastwę światła leśne mocarstwo, aby żyło swoim życiem, radziło i świętowało, choćby miała to być tylko nieruchomość, iluzja posiadania, działka wydzielona kreskami geometry w miejscowym planie, świat uświęcony śladem pędzla, co kreuje, a nic nie zabiera dla siebie, co tworzy, aby tylko sprowokować krnąbrną dolę, podstępną idyllę leśnych knowań. Uku odszedł, zostawiając Zygmunta, jako samozwańczego plenipotenta krasnoludzkiej domeny, umocowanego przez leśne księgi, prokurenta, zostawiając na stoliku kubek czereśni, zagubione między wymiarami tęczowe muchy, mandolinę z małpiej skóry, woskowe cylindry przechowujące głosy umarłych i stary, mosiężny  żyrandol z kurkami na gaz, który wieczorami czyścił kredą i octem. Uku odszedł, zostawiając powołane do życia w czerwcowe święta, leśne sadyby dziwadeł, mówiąc im: radźcie i wyrokujcie, czyńcie poddanymi sobie jadalnię i sypialnię, ustanawiajcie prawa, dobijajcie się o swoje, a jeśli wam czegoś zabraknie, to wyślijcie Zygmunta, aby prosił waszą władczynię, królową, co trzyma w dłoni złote jabłko, co trzyma za gardło najświętszego z węży, świętą i miłościwą patronkę waszego królestwa. Proście Ofelię o gest łaski, o wyrozumiałość i poczucie wspólnoty, proście ją o ratunek i modlitwę.   I została im Ofelia, chociaż nigdy do końca nie zdołali jej zaufać. Ofelia na czele zastygłego w pół gestu, zwierzyńca, coraz mocniej osiadająca na brzegu czasu, między ziarenkami piasku z pękniętej klepsydry, z wąskim gardłem, przez które sączyła coraz bardziej rozmyte obrazy. I plątały jej się włosy i plątały jej się słowa, a Zygmunt próbował je rozplątać, w zastępstwie Uka, przeczesując żółtym grzebieniem z bakelitu i czytał, czytał jej historię żółtego piórka, aż do chwili kiedy zaczynała go bić po rękach.   Zygmunt,  czyli historia żółtego piórka – 2 – Bywa i tak – mawia Zygmunt – że jak człowiek nie znajdzie właściwego pierwiastka, to może się zgubić nawet we własnej łazience, zwłaszcza gdy akurat dokonuje skomplikowanych obliczeń. –  Tak to już jest z tą matematyką, że gdy próbuje się rozwiązać najprostsze równanie, nagle okazuje się, że nieskończoność razy nieskończoność równa się osiem kwadratowych metrów, w których trzeba zmieścić kilka niezależnych źródeł, a w dodatku obdarzać się intymnym płynem, a tego to już nie obejmuje pierwsza z brzegu nauka, a szczególnie taka co to musi się borykać z ciężką przestrzenią. – Z tego wszystkiego – zauważa Zygmunt – jak zamknąć się w łazience to dobrze chyba myśleć o jedzeniu albo astronomii, a najlepiej o jednym i o drugim, co nie jest takie trudne,  jak tylko się ma odpowiednie medium. Dajmy na to, Zygmunt, jak tylko pomyśli o Zośce, zaraz znajduje się całym sobą w jej nasączonym wanilią niebie, rozsiada się na miękkim obłoku z bitej śmietany, a stąd to już przecież tylko mały krok do bardziej namacalnych odległości. Bo szczerze mówiąc, to przez Zośkę i te jej poglądy, Zygmuntowi  wszystko przypomina kosmos i czuje, że coś musi być na rzeczy. – Dajmy na to – zauważa Zośka – pouczająco jest popatrzeć sobie na takiego Saturna, co się codziennie przechadza pod blokiem ze swoim  psem, i zdarza się, że już przed dziewiątą wchodzi w kolizję  z niewielką kometą spod szóstki, która wraca akurat ze sklepu i nie lubi, jak jej pies obsikuje zamszowe kozaczki, i wtedy bardzo wyraźnie widać te wszystkie  jego zagadkowe pierścienie i to bez użycia skomplikowanej technologii. –  Albo co ciekawe, nawet taki Saturn – twierdzi Zośka – chociaż wydaje się potężny i złowrogi ,wcale nie zbliża się od tego ani na jotę do słońca, bo dokładnie zna swoje miejsce w szeregu, zresztą zupełnie tak jak nasza stara ziemia, która nawet, gdy wraca już przed obiadem do domu i ma wyraźnie mniejszą gęstość, nie zdarza się przecież, żeby wypadła z orbity. – Bo kosmos już taki jest – dodaje Zośka tajemniczo – dużo bardziej rozsądny od naszych do niego pożądliwości, a niektórym to się wydaje, że mogliby go przelecieć jak jakąś naiwną małolatę, przelecieć, wziąć na pamiątkę kilka gadżetów i wcale nie interesują się jego głębokimi uczuciami dojrzałej kobiety. – Ludzie jak to ludzie, chcieliby mieć taki układ słoneczny, najchętniej bez żadnych zobowiązań. –  Nawet taki nasz wielki Kopernik, co to robił mu nieprzystojne propozycje jako uczony bawidamek, to po prawdzie  też go chciał przelecieć, tylko że na swój naukowy sposób. – A najgorsze – wyznaje w końcu Zośka – to jak się komuś wydaje, że jest mądrzejszy od ustalonego porządku, bo co człowiekowi przeszkadzało, dajmy na to, że takie słońce się rusza, a ziemia nie, tym bardziej że z kosmicznego punktu widzenia to i tak wszystko się porusza, tylko nie wiadomo w jakim kierunku, a równie dobrze mogłoby się w ogóle nie ruszać. Zośka się irytuje  i przygryza wargę, a po chwili dodaje – teraz takie czasy, że podobno o wszystkim wie nawet papież, ale i tak nie doznaje od tego pobożnej  satysfakcji, bo co tu dużo mówić,  ludzie chyba nigdy nie docenią swojej międzyplanetarnej wyobraźni. A co to właściwie ma znaczyć, żeby jedni drugich przekonywali, że rozpiętość słońca wynosi tylko jakieś głupie osiem czy dziewięć planet, skoro taka Zośka tylko przed południem, przy obieraniu ziemniaków dostrzega wyraźnie co najmniej piętnaście niebieskich ciał, zwłaszcza gdy akurat Zygmunt za pomocą swojego żółtego piórka dotyka jej ostatecznej struny. – Taki mam z nimi układ – mawia Zośka – i koniec, a inni niech się zadawalają jakimiś tam ograniczeniami. Zygmunt docenia  wkład Zośki do astronomii, a nawet  w stołowym  ma  małe obserwatorium, gdzie jak sam mistrz Kopernik, za pomocą żółtego piórka wyzwala biodra Zośki z nieznośnego egocentryzmu. Zygmunt wie, że nie musnął jeszcze najbliższej choćby gwiazdy, ale nie martwi się tym, bo kto by myślał o gwiazdach w takich czasach.
    • @violetta   Czeska komedia na podstawie scenariusza tego samego reżysera, wcześniej była wystawiana jako sztuka teatralna, teraz z innej beczki: sędzia, który uciekł na Białoruś i poprosił o azyl polityczny - nie jest Słowianinem (patrz: niemieckie nazwisko) - Słowianie na Białorusi są prześladowani za próbę obalenia dyktatury, a sam prezydent Białorusi ma żydowskie pochodzenie jak prezydent Ukrainy, prezydent Rosji: ma chazarskie pochodzenie, dlaczego to mówię? Kolejny pajac zaczyna pieprzyć o zjednoczonej słowiańszczyznie, niech pani uważa i niech pani nie da się nabrać, Słowianinem to był car Aleksander I - miał szacunek dla polskich żołnierzy walczących po stronie cesarza Napoleona I i pozwolił im pozostać w Królestwie Polskim (Kongresowym), nomen omen: wyżej wymieniony car był masonem, kończąc: Poganie, Słowianie i Masoni mają dużo wspólnego ze sobą jak kulturę osobistą, higieniczną i seksualną...   Łukasz Jasiński 
  • Najczęściej komentowane

×
×
  • Dodaj nową pozycję...