Skocz do zawartości
Polski Portal Literacki

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

I


Czas grzybni nadchodzi w nocy, kiedy wszystko zastyga w bezruchu. Dookoła słychać tylko miarowe tętnienie serca lasu, a w falującym, ciężkim powietrzu unosi się intensywny zapach mchu. Wilgotna kora i ogromne połacie zielonych kobierców są ciepłe i pełne jakiegoś mdłego uczucia. Ale one nie bronią się przed nim, chłoną go całą powierzchnią. Potem w ich drobnych, zielonych ciałkach zachodzą skomplikowane reakcje, by jeszcze tej samej nocy wydać na świat setki małych Leśnych Zwierząt. Mchy nienawidzą swoich potomków, prężą się ze wszystkich sił, aby wyrzucić te demoniczne siły z wymęczonych ciał.
Stoję niedaleko, schowana za drzewem, niewidoczna dla samej siebie. Obserwuję ten cud narodzin jako świadek przypadkowy. Widzę, jak mchy wiją się z bólu, połykając setki gorzkich łez bezsilności, słucham bezgłośnego ich krzyku, który jest tak prawdziwy, że mógłby być muzyką, ale staje się katuszą. Dźwięki te obdzierają z drastyczną dokładnością każdy element wnętrza mojego ucha. Tak mnie boli życie w tej chwili. Jednak niespodziewanie krzyk ustaje. Z przerażeniem stwierdzam, że nie ma rzeczy nie do zniesienia.
Nagle z tysięcy parujących łon pramatek wychodzą dziwne, zgarbione twory. Każdy z nich zasłania dłońmi blade twarze i w obłąkańczym biegu zatapia się w ciemność lasu. Zamieram z przerażenia, obserwując te nagie prototypy człowieka, które instynktownie pędzą w stronę nieznanych im ziem.


Wszystko w lesie się zmienia, a jedynie mech zawsze jest ten sam. Jego zielone oczy opowiadają historie życia, a myśli są skarbnicą snów olch i klonów, marzących nad nim każdej nocy. A drzewa śnią przeróżnie, jednak najczęściej o Leśnych Zwierzętach. Już dawno ich tu nie widziałam. Mech delikatnie się uśmiecha, tak jakby o czymś wiedział. Klony i olchy napełniają złowieszczymi szeptami cały las.
Aż wreszcie zobaczyłam na niebie znak powrotu Leśnych Zwierząt. Drzewa szeptały: „To nie tylko dla ciebie zostawił ten znak”, a ja leżałam wtulona w zwilgotniałe cisze i czekałam na spełnienie. Nadeszli w nocy. Ubrani, rozprawiający o zwierzynie łownej, pachnący prochem i suszoną kiełbasą. Ich twarze ospowate i poorane bliznami były tak ludzkie.
Leśne Zwierzęta ruszyły w świat, zdobyły kulturę człowieka i stały się nim. Za parę dni zapewne wyjdą z lasu i osiedlą się w pobliskiej wsi. Spłodzą dzieci, które wymyślą najstraszliwszy wynalazek ludzkości. Olchy i klony osiwieją wówczas z rozpaczy, a w ich miejsce ludzkość wystawi sobie tysiące olbrzymich pieców. Mech dostosuje się do środowiska, łapczywie chłonąc dymy z potwornych kominów, aż pewnego dnia z jego łona wyjdą potomkowie tych, których wywiał komin.
Dziś obserwuję ze zgrozą obłąkańczy uśmiech mchu i jego oczy krzyczące- dosyć. I tylko klony szeptają złowieszczo, że koniec nie nadejdzie.

Opublikowano

Koniec nadejdzie , nie z wrzaskiem ale z jękiem.(Eliot;)
Odrazu przypomina mi się "Elch konig." Goethego czyli "Król olszyn".Dziękuje serdecznie za wprowadzenie tej ballady w w XXI wiek.
Ładny wdzięczny,poetycki język.Dla mnie bomba.Pozdrawiam

  • 2 tygodnie później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się


  • Zarejestruj się. To bardzo proste!

    Dzięki rejestracji zyskasz możliwość komentowania i dodawania własnych utworów.

  • Ostatnio dodane

  • Ostatnie komentarze

    • @iwonaroma Myśl filozoficzna... Zapraszam...  
    • Berenice, autorce wiersza "Malarz i ona"     Paweł kończył portret młodej kobiety. Malował go już ponad tydzień. Robił to, jak zwykle, na zamówienie. Portret, który miał być urodzinowym prezentem, zamówił mąż kobiety, starszy od niej, zamożny dyrektor filii zagranicznego banku. Pomimo komercyjnego charakteru zamówienia, Paweł wkładał wszystkie swoje umiejętności w to, aby końcowy efekt stał się arcydziełem malarskiej sztuki. Siedząca przed nim kobieta była ładna, miała inteligentną, pociągłą twarz. Zgodnie z sugestią malarza pozowała do portretu sama, zamiast, jak czyni to wiele innych osób, zwyczajnie przynieść swoje zdjęcie. W trakcie pracy poznawali się coraz lepiej. Przez kilka dni siedzenia przed malarzem kobieta mówiła o sobie, o swoim życiu prywatnym, pracy, mężu. Każdego dnia, po kilkugodzinnym pozowaniu oglądała postępy w pracy artysty. Nie wyrażała przy tym żadnych uwag. Umawiali się na dzień następny i żegnali. Tego dnia wszystko potoczyło się zupełnie inaczej. Kobieta stanęła za sztalugami, spojrzała na niegotowy jeszcze portret i wpatrywała się w niego przez chwilę. – Musisz coś zmienić – powiedziała do malarza. – Portret jeszcze nie jest skończony – odparł. – Nie o to chodzi. Jestem inna, niż mnie namalowałeś. – To znaczy…? Kobieta spojrzała na Pawła. – Jak mnie malujesz, musisz wiedzieć, że myślę tylko o jednym. – O czym? – Że chcę się z tobą kochać. Kobieta zbliżyła się do mężczyzny i pocałowała go w usta. Objęła go, a następnie rozpięła górny guzik koszuli, a potem następny i jeszcze jeden. Po chwili znaleźli się na kanapie, a Paweł, patrząc na twarz leżącej i uśmiechającej się do niego kobiety, mógł dojść do wniosku, że malowany portret istotnie nie oddaje tego, kim jest w rzeczywistości. Kilka dni później oddawał ukończony portret kobiety jej mężowi. Miał mieszane uczucia. Żaden malowany obraz nie był nawet w części tak udany, jak właśnie ten. Najbardziej podobał mu się sam, lekko widoczny, uśmiech. Z każdego miejsca wydawał się inny. Odnosił wrażenie, że zarówno wzrok, jak i uśmiech skierowane są tylko do niego. Mąż patrzył na portret żony z uznaniem. Zamówione dzieło podobało mu się, tak jak podobała mu się jego kobieta. Malarz dobrze uchwycił wszystkie cechy zarówno fizjognomii, jak i charakteru malowanej osoby. Zadowolony wyjął z portfela umówioną kwotę i wręczył ją artyście. Ten zapakował gotowy obraz i przekazał go nowemu właścicielowi. Pawłowi nie było żal oddawać swojego najbardziej udanego dzieła. Wiedział, że będzie jeszcze nie raz je widzieć, podobnie jak jego właścicielkę.     /Gwałt w Nowym Jorku i inne opowiadania/
    • Ciekawy temat malarza i malowanej kobiety. Subtelny dialog emocji, bo obraz to nie tylko ciało, ale próba sięgnięcia głębiej. Napisałem króciutkie opowiadanko "Lisa", dokładnie o tym, ale takie męskim okiem, z większa dawką erotyzmu, zresztą znasz mój styl:). Pozdrowionka 
    • @iwonaromaNo nic innego, prócz uśmiechu,  a głuptasku mnie rozczuliło :)
    • @Berenika97  Namalowałaś ciszę, w której widać myśl i zapach - delikatne, prawdziwe, wymykające się ramie :)
  • Najczęściej komentowane

×
×
  • Dodaj nową pozycję...