Polman Opublikowano 17 Stycznia 2019 Autor Zgłoś Opublikowano 17 Stycznia 2019 Dzięki, bo już się oglądałem, czy czy za mną nie chodzą wielokropki :-) Pozdrawiam :-)
Marek_Mikutowicz Opublikowano 30 Stycznia 2019 Zgłoś Opublikowano 30 Stycznia 2019 to jest jak harmonia , powtarza się pewne frazy na różnych poziomach wiersza aż powstanie pewna całość,
Polman Opublikowano 10 Lutego 2019 Autor Zgłoś Opublikowano 10 Lutego 2019 (edytowane) Ostatnio dotarła do mnie pewna refleksja. Już wyjaśniam. Zrobię to na przykładzie wiersza Pani Szymborskiej: Choćbyśmy uczniami byli "wiersz a"najtępszymi w szkole świata, "wiersz B"nie będziemy repetować "wiersz c"żadnej zimy ani lata. "wiersz D" A teraz zapiszmy ten tekst tak: "wiersz a" "wiersz B" "wiersz c" "wiersz D" Choćbyśmy uczniami byli najtępszymi w szkole świata, "a" "B"nie będziemy repetować żadnej zimy ani lata. "c" "D" W tym przypadku mamy elegancję polegającą na zachowaniu rymu po złożeniu wersów. A teraz przykład z mojej "twórczości": dziś gdy już stary jestem, przed nowym rokiem stojąc, moje na życie równanie ciągle ma to rozwiązanie: milszym jest mi zapach porannej czarnej kawy, niż dźwięk ostrzonego miecza na wojenne wyprawy dziś gdy już stary jestem, przed nowym rokiem stojąc, moje na życie równanie ciągle ma to rozwiązanie: milszym jest mi zapach porannej czarnej kawy, niż dźwięk ostrzonego miecza na wojenne wyprawy. Dlaczego moja druga zwrotka brzmi lepiej od pierwszej? A mogłem to tak napisać: przed nowym rokiem stojąc, moje na życie równanie dziś gdy już stary jestem, ciągle ma to rozwiązanie przed nowym rokiem stojąc, moje na życie równanie dziś gdy już stary jestem, ciągle ma to rozwiązanie I chyba by było lepiej. To jest przewaga układu rymów: ABCB nad np. układem: ABCC Gdzieś doczytałem, że układ rymów w wierszach parzystych: ABCB był powszechny w poezji chińskiej, w Europie rzadziej spotykany. A u Pani Szymborskiej ma w cytowanym wierszu zastosowanie. Człowiek się całe życie musi uczyć :-) Edytowane 10 Lutego 2019 przez Polman (wyświetl historię edycji)
Polman Opublikowano 13 Lutego 2019 Autor Zgłoś Opublikowano 13 Lutego 2019 (edytowane) Dziś wróciłem jeszcze raz do wiersza: nikt nam czasu nie zawróci, był on tu podany troszeczkę wcześniej. Formę i rytm doprowadziłem w mojej skromnej opinii do "miód malina" :-) = to zgłoska akcentowana - to zgłoska nieakcentowana Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość. Edytowane 14 Lutego 2019 przez Polman (wyświetl historię edycji)
Polman Opublikowano 15 Lutego 2019 Autor Zgłoś Opublikowano 15 Lutego 2019 (edytowane) Ta moja uwaga będzie raczej na pograniczu zagadnienia rytmu w wierszu. Ja to nazywam dla siebie samego „rytmem poezji”. Wyjaśnię to na przykładzie fragmentu wiersza, nazwijmy to nieznanego autora, którego fragment zamieszczam poniżej. Atak paniki Powiedz mi, lęku, czego ode mnie chcesz?Chcesz, bym cierpiała?Przecież cierpię, a ty i tak nie odpuszczasz. Cierpię również wtedy, kiedy ciebie nie ma.Bo nawet, gdy ciebie nie ma, i tak się ciebie spodziewam, więc to tak, jakbyś wciąż tu był. W tym fragmencie podkreśliłem pewne wyrażenia. Te i podobne są powszechnie spotykane w wielu tekstach na forum. One mi strasznie nie pasują do ogólnego rytmu, który niesie utwór poetycki. Ja to w swoim amatorskim języku technokraty nazywam pisaniem wiersza prozą. A gdy takich form unikać, choćby tak jak poniżej, to czy nie czuć wtedy w takim tekście choć odrobinę bardziej rytmiki utworu poetyckiego? Powiedz lęku czego chcesz? Bym cierpiała? Cierpię, ty nie odpuścisz. Cierpię, gdy jestem sama… Spodziewam się ciebie… To tak jakbyś wciąż tu był… Edytowane 15 Lutego 2019 przez Polman (wyświetl historię edycji)
Patryk Robacha Opublikowano 15 Lutego 2019 Zgłoś Opublikowano 15 Lutego 2019 Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość. Masz błędy w akcentach. Jutro, w wolnej chwili, Ci to opracuję.
Polman Opublikowano 17 Lutego 2019 Autor Zgłoś Opublikowano 17 Lutego 2019 (edytowane) Gdy pisałem Litanię do lepszego świata coś zauważyłem. Chciałem o tym kilka słów. Oto jej fragment: Ujrzałem wózek pełen rzeczy Obok nie było mu włodarza... Człowieka - on tu był nędzarzem On przeżył – taki los szczęściarza Dziś z zadumą patrzę na ten dziwny obraz W szybie czterokołowego dobrobytu Gdy nawigację ustawioną mam w wierze By żyć w spokoju a i z drobiną szyku Lecz myśl ta cicho wraca do mnie Myśl tak natrętna co przeraża Że kiedyś znów u wózka dyszla Ujrzymy świeżą twarz nędzarza Piszę dziś słowa tej litanii By myśl tą wstrętną w dal odprawić Litanii do lepszego świata Chcąc odrobinę świat poprawić Gdy chociaż linię z tej litanii Co dnia darujesz dobru świata Tak sercu Twoim może wzrosnąć Codzienna troska o los świata Tekst ma pięć zwrotek. Wiersz ma swój rytm. Ale jedna zwrotka jest troszkę inna. Myślę o drugiej. Tutaj patrzę przez szybę samochodu na pomnik na toruńskim placu. I jest to zwrotka mojej refleksji. W niej rytm powinien zwolnić. Zwrotki inne niż druga są napisane dziewięciozgłoskowcem. Ich rytm jest dość wartki. W drugiej zwrotce użyłem zwrotu, który chciałem koniecznie zachować: W szybie czterokołowego dobrobytu Nijak nie mogłem zachować dziewięciu zgłosek w tej linii. Początkowo dwa wiersze były dwunastozgłoskowe a dwa dziewięciozgłoskowe. Ale potem przeszedłem w całej zwrotce na dwunastozgłoskowiec. I tej kwestii dotyczy moja uwaga. W drugiej zwrotce rytm w moim odczuciu wyraźnie zwolnił i jest odpowiedni dla sytuacji, w której chciałem pokazać w wierszu refleksję. I to jest to moje spostrzeżenie: mniej zgłosek w linii wiesza, to rytm szybszy, więcej zgłosek w linii wiersza, to rytm wolniejszy, bardziej odpowiedni do refleksji i zadumy. Ale to tylko moje odczucie :-) Ty może masz inne… Edytowane 17 Lutego 2019 przez Polman (wyświetl historię edycji)
Polman Opublikowano 17 Lutego 2019 Autor Zgłoś Opublikowano 17 Lutego 2019 Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość. Bardzo Ci dziękuję za trafne uwagi. Obydwie wprowadziłem do tekstu. Pozdrawiam :-)
Polman Opublikowano 26 Lutego 2019 Autor Zgłoś Opublikowano 26 Lutego 2019 Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość.
Polman Opublikowano 4 Marca 2019 Autor Zgłoś Opublikowano 4 Marca 2019 (edytowane) A teraz spróbuje napisać kilka słów o rytmie w wierszu białym. Nie mam pojęcia, czy w ogóle takie pojęcie istnieje :-) Czuje się trochę jak rzeźnik amator, który ma rozebrać właśnie ubitego świniaka :-) Co mi przychodzi w tym temacie do głowy? A na początek coś takiego. Poniżej jest napisany dwukrotnie ten sam tekst, różni je sposób zapisu. To jest ten sam tekst. to był dobry dzień, byłem miły dla żony, poszedłem na spacer z wnuczkami, zjedliśmy razem śniadanie, obiad i kolację, nie zrobiłem nikomu nic niemiłego , gdy zapukała ta nieznana pani z prośbą o pomoc miałem przygotowane w szufladzie 5 zł, usłyszałem w sobie ten miły głos jestem porządnym człowiekiem… jestem porządnym człowiekiem na planecie, na której podając co 10 sekund bułkę każdemu dziś skrajnie głodnemu człowiekowi musiałbym żyć 400 lat… To był dobry dzień, byłem miły dla żony, poszedłem na spacer z wnuczkami, zjedliśmy razem śniadanie, obiad i kolację, nie zrobiłem nikomu nic niemiłego. Gdy zapukała ta nieznana pani z prośbą o pomoc miałem przygotowane w szufladzie 5 zł. Usłyszałem w sobie ten miły głos - Jestem porządnym człowiekiem… - Jestem porządnym człowiekiem na planecie, na której podając co 10 sekund bułkę każdemu dziś skrajnie głodnemu człowiekowi musiałbym żyć 400 lat… Czy nie masz wrażenia, że ten pierwszy jest wierszem a ten drugi jest prozą (i to jako proza niezgorzej wygląda). Zapis fragmentu tekstu w drugiej formie w postaci: „To był dobry dzień, byłem miły dla żony, poszedłem na spacer z wnuczkami, zjedliśmy razem śniadanie, obiad i kolację, nie zrobiłem nikomu nic niemiłego.” odbieram jako jeden kompletny obraz opisujący dobry dzień porządnego człowieka, jako pewną całość. Natomiast taka redakcja: „to był dobry dzień, byłem miły dla żony, poszedłem na spacer z wnuczkami, zjedliśmy razem śniadanie, obiad i kolację, nie zrobiłem nikomu nic niemiłego” jest listą konkretnych, pojedynczych zdarzeń z pewnego dnia, tworzących dobry dzień porządnego człowieka. Podobnie jest z końcowa częścią tekstu: „- Jestem porządnym człowiekiem na planecie, na której podając co 10 sekund bułkę każdemu dziś skrajnie głodnemu człowiekowi musiałbym żyć 400 lat…” Ten zapis jest formą ogólnej refleksji. Natomiast zapis: jestem porządnym człowiekiem na planecie, na której podając co 10 sekund bułkę każdemu dziś skrajnie głodnemu człowiekowi musiałbym żyć 400 lat… ma taka cechę, że każda linia dotyczy innej myśli, innego elementu, tekst podany w tej postaci każe pomyśleć o każdym z tych elementów osobno. I tak rodzą się moje myśli: - porządny człowiek - moja planeta - bułka, 10 sekund - głody człowiek - 400 lat W każdej linii myśl dotyczy innej kwestii, myśli są wyraźnie od siebie oddzielone. I w tym tkwi myślę ta różnica. Podsumowując. W wierszu białym nie mamy rytmu zbudowanego na strukturze, myślę tu o rymie, średniówce, regularnej budowie opartej na zwrotce. W wierszu białym rytm nadaje redakcja tekstu i sztuka ekspozycji myśli. Ale czy tak jest naprawdę? :-) Edytowane 4 Marca 2019 przez Polman (wyświetl historię edycji)
Polman Opublikowano 4 Marca 2019 Autor Zgłoś Opublikowano 4 Marca 2019 (edytowane) I jeszcze zagadka. Czy to jest proza? Kto to napisał? Po każdej wojnie ktoś musi posprzątać . Jaki taki porzadek sam się przecież nie zrobi. Ktoś musi zepchnąć gruzy na pobocza dróg, żeby mogły przejechać wozy pełne trupów. Ktoś musi grzęznąć w szlamie i popiele, sprężynach kanap, drzazgach szkła i krwawych szmatach. Ktoś musi przywlec belkę do podparcia ściany, ktoś oszklić okno i osadzić drzwi na zawiasach. Fotogeniczne to nie jest i wymaga lat. Wszystkie kamery wyjechały już na inną wojnę. Mosty trzeba z powrotem i dworce na nowo. W strzępach będą rękawy od zakasywania. Ktoś z miotłą w rękach wspomina jeszcze jak było. Ktoś słucha przytakuje nie urwaną głową. Ale już w ich pobliżu zaczną kręcić się tacy, których to będzie nudzić. Ktoś czasem jeszcze wykopie spod krzaka przeżarte rdzą argumenty i poprzenosi je na stos odpadków. Ci, co wiedzieli o co tutaj szło, muszą ustąpić miejsca tym, co wiedzą mało. I mniej niz mało. I wreszcie tyle co nic. W trawie, która porosła przyczyny i skutki, musi ktoś sobie leżeć z kłosem w zębach i gapić się na chmury. Edytowane 4 Marca 2019 przez Polman (wyświetl historię edycji)
8fun Opublikowano 4 Marca 2019 Zgłoś Opublikowano 4 Marca 2019 Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość. The End and the Begigging ;)
Polman Opublikowano 4 Marca 2019 Autor Zgłoś Opublikowano 4 Marca 2019 Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość. very well :)
Patryk Robacha Opublikowano 5 Marca 2019 Zgłoś Opublikowano 5 Marca 2019 W wierszu białym można stosować rytmikę dowolną, ale powtarzalną, która nie podlega definicji określonej stopy metrycznej, a redakcja tekstu nie ma tu nic do rzeczy. Rytmikę można z kolei wzbogacić o określone zabiegi artykulacyjne, które urozmaicą recytację
Polman Opublikowano 17 Marca 2019 Autor Zgłoś Opublikowano 17 Marca 2019 Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość. ` A tak wygląda oryginał. Koniec i początek WISŁAWA SZYMBORSKA Po każdej wojnie ktoś musi posprzątać Jaki taki porzadek sam się przecież nie zrobi. Ktoś musi zepchnąć gruzy na pobocza dróg, żeby mogły przejechać wozy pełne trupów. Ktoś musi grzęznąć w szlamie i popiele, sprężynach kanap, drzazgach szkła i krwawych szmatach. Ktoś musi przywlec belkę do podparcia ściany, ktoś oszklić okno i osadzić drzwi na zawiasach. Fotogeniczne to nie jest i wymaga lat. Wszystkie kamery wyjechały już na inną wojnę. Mosty trzeba z powrotem i dworce na nowo. W strzępach będą rękawy od zakasywania. Ktoś z miotłą w rękach wspomina jeszcze jak było. Ktoś słucha przytakuje nie urwaną głową. Ale już w ich pobliżu zaczną kręcić się tacy, których to będzie nudzić. Ktoś czasem jeszcze wykopie spod krzaka przeżarte rdzą argumenty i poprzenosi je na stos odpadków. Ci, co wiedzieli o co tutaj szło, muszą ustąpić miejsca tym, co wiedzą mało. I mniej niz mało. I wreszcie tyle co nic. W trawie, która porosła przyczyny i skutki, musi ktoś sobie leżeć z kłosem w zębach i gapić się na chmury.
Polman Opublikowano 19 Marca 2019 Autor Zgłoś Opublikowano 19 Marca 2019 (edytowane) Zamieszkać w zdaniu, które byłoby jak wykute w metalu. Skąd takie pragnienie? Nie żeby kogoś zachwycić. Nie żeby utrwalić imię w pamięci potomnych. Nienazwana potrzeba ładu, r y t m u, formy, które to trzy słowa obracamy przeciwko chaosowi i nicości. Czesław Miłosz Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość. Edytowane 19 Marca 2019 przez Polman (wyświetl historię edycji)
Polman Opublikowano 28 Kwietnia 2020 Autor Zgłoś Opublikowano 28 Kwietnia 2020 (edytowane) Rok mnie tu nie było. Jedno z moich ostatnich ważniejszych doświadczeń z rytmem. Oczywiście na poziomie amatorskim :-) Czyli coś takiego pod hasłem - a mi się tak wydaje. CISZA 2020-tego w oknie deszcz aureoli zestrzelonych dziś marzeń człowieka tułacza na drogach do obiecanego Edenu deszcz łez błaganie o dni które nie będą im dane a być im tu miały wiecznymi tak dziś i na zawsze bezradni tak jak bezradny w dniu próby ich świat samotni rozbitkowie z nieuznawaną polisą sukcesu dryfujący oceanem lęku potrzebujący słów nadziei odnajdą ją w słowach mędrców myjmy nasze dłonie? znajdą tu drogi w cieniu drzew ciszy drzew czasu drzew karczowanych mocą żądz mieć to tu mieć już czy zapomną tą ciszę kiedy o niedzielnym poranku tylko oni byli w katedrze i Bóg zmartwychwstały? W tym tekście chciałem zachować rytm. Ale stwierdziłem, że kontrola ilości sylab w wierszu, średniówka, rym za bardzo ograniczają siłę przekazu tekstu. Dlatego zrezygnowanym z tych rzeczy. I wymyśliłem sobie moje prywatne narzędzie w temacie rytmu: za wszelką cenę starałem się zachować taka samą długość każdego z wierszy tego tekstu. I jak jest z rytmem? Ja go troszkę czuję :-) Edytowane 3 Maja 2020 przez Polman (wyświetl historię edycji)
Alicja_Wysocka Opublikowano 28 Kwietnia 2020 Zgłoś Opublikowano 28 Kwietnia 2020 Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość. Czym mierzyłeś? Linijką, liczyłeś litery, sylaby, kierowałeś się szerokością strony? Rytmu nie czuję, sensu nie łapię, sorry. 1
Maria_M Opublikowano 28 Kwietnia 2020 Zgłoś Opublikowano 28 Kwietnia 2020 @Polman Tekst tylko wizualnie jest równy, ale nie słyszę, nie czuję w nim rytmu, wybacz Polman, wręcz jest kanciasto.
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się