Skocz do zawartości
Polski Portal Literacki

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

NOSTALGIC SOUNDS, OR MORE ABOUT CHILDHOOD NOSTALGICZNE DŹWIĘKI, CZYLI JESZCZE RAZ O DZIECIŃSTWIE 

 

Music by Alexandre Zatsepin
Muzyka przez Aleksandra Zacepina
Lyrics by Leonid Derbenyov
Tekst przez Leonida Dierbieniowa

TO WHERE DOES CHILDHOOD GO?

KUDA UCHODIC DIETSTWO? 
DOKĄD ODCHODZI DZIECIŃSTWO?

 

To where does childhood go?
What cities is it in?
Which way should people follow
To get there, not in dreams?
It'll go away in silence,
When all the city sleeps.
It'll never send you letters
And hardly ever ring.

 

Kuda uchodic diectwo?
W kakije goroda?
I gdie najti nam sriedstwo,
Sztob wnow' popasć tuda.
Ono ujdioc nieslyszno,
Poka wieś gorod spic,
I pisiem nie napiszec,
I wriad li pozwonic.

 

Dokąd odchodzi dzieciństwo?
Do jakich miast?
I gdzie znaleźć sposób,
Aby się tam znowu dostać.
Przejdzie niesłyszalne,
Podczas gdy całe miasto śpi
I nie napisze żadnych listów,
I nigdy nie zadzwoni.

 

CHORUS
In winter or in summer,
Not here, somewhere else,
Babes will crave for wonders
In excess.
In the deep white snowdrifts,
In the puddles by the stream,
Someone will be running,
But not me.

 

I zimoj i letom
Nebywalych żdać ciudies
Budiec diectwo gdie-to,
No nie zdieś.
I w sugrobach biełych,
I po lużam u rućja
Budiec kto-to biegać
No nie ja!

 

Zarówno zimą jak i latem

Na niebywały kraju cudu
Dzieciństwo będzie czekało,
Ale nie tutaj.
I w białych zaspach
I przez kałuże nad strumieniem
Ktoś będzie sobie biegał,
Ale nie ja!

 

To where does childhood go?
Where is it now, say?
It's likely in the borough
Where films are on all day,
Where nightly, like in here,
There pours the Moon's blue light,
But where we, my dear,
Will not belong two times.

 

Kuda ukhodic diectwo?
Kuda uszlo ono?
Nawierno, w kraj ciudesnyj,
Gdie każdyj dień kino,
Gdie tak że noćju siniej
Strujica lunnyj swiet,
No nam s toboj otnynie
Tuda dorogi niet.

 

Dokąd odchodzi dzieciństwo?
Dokąd to poszło?
Prawdopodobnie do cudownej ziemi,
Gdzie na co dzień wyświetla się filmy,
Gdzie tak samo, jak tu nocą błękitną
Tryska światło księżyca,
Ale od teraz dla nas z tobą
Nie ma tam drogi.

 

To where does childhood go?
It goes not too far,
To boys next door, I think so,
I was like them some time.
It'll go away in silence,
When all the city sleeps.
It'll never send them letters
And hardly ever ring.

 

Kuda uchodic diectwo?
W nedalnije kraja.
K riebiatam po sosiedstwu,
Takim że, kak i ja.
Ono ujdioc nieslyszno,
Poka wieś gorod spic,
I pisiem nie napiszec,
I wriad li pozwonic.

 

Dokąd odchodzi dzieciństwo?
Do nie odległych krain.
Do dzieci z sąsiedztwa,
Które są taki sami, jak byłem.
Przejdzie niesłyszalne,
Podczas gdy całe miasto śpi
I nie napisze żadnych listów,
I nigdy nie zadzwoni.

 

The song was first heard in the "Fantazii Wiesnuchina" ("Wiesnuchin's Fantasies")

Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość.

filmed by the Odessa Film Studio in 1976. The song was performed by Alla Pugachova. The lyricist was Leonid Derbenyov, one of the leading lyricists of his country at that time, and the composer was Alexandre Zatsepin, no less talented than Vladimir Cosma. Vladimir Cosma moved to France from Romania, and Alexander Zatsepin from Russia.

 

 

Piosenka została po raz pierwszy usłyszana w filmie "Fantaziji Wiesnuchina" ("Fantazji Wiesnuchina") nakręconym w Studiu Filmowym w Odessie w 1976 r. Wykonała ją Ałła Pugaczowa. Autorem tekstu był jeden z wtedy czołowych autorów piosenek Leonid Dierbieniow, a kompozytorem Aleksandr Zacepin, nie mniej utalentowany niż Władimir Cosma. Władimir Cosma przeniósł się do Francji z Rumunii,

 

The suite from "Le coup de parapluie"  by Vladimir Cosma. Suita z filmu "Zabójczy parasol" przez Władimira Cosma

 

i Aleksandr Zatsepin z Rosji.

 

The suite from "Briliantovaya ruka" (The Brilliant Arm") by Alexandre Zatsepin. Suita z filmu "Brylantowa ręka" przez Aleksandra Zacepina

 

The song has remained popular so far, as is being evidenced by a large number of its modern cover versions. This song is performed both by soloists

 

By Pelagheia (the babushka, the crone in the box, is ma'am Pugachova herself). After finishing the song, Pelagheya warmly gratulates its composer Alexandre Zatsepin who is in the box to the right from Pugatchova. To the left is her younger husband Maxim  Galkin. Przez Piełagieję (ten babsztyl w loży to madame Pugaczowa(-)sama). Po skończeniu piosenki Piełagieja ciepło gratuluje  kompozytorowi Aleksandrowi Zacepinowi, który znajduje się w łoży na prawo od Pugaczowej. Po lewej stronie jest jej młodszy mąż Maksym Gałkin.

 

Piosenka jak dotąd pozostaje popularna, o czym świadczy duża liczba jej nowoczesnych kawierów. Ta pieśń wykonywana jest zarówno przez solistów

 

By Sofia Fisenko Przez Sofię Fisenko

 

and bands,

 

By "Slivki" (The Creamers) band. Przez "Sliwki" ("Śmietanki") zespól

 

oraz zespoły,

 

By Anzhelika Kairatovna   and the Kids Star band "Alga" ("C'mon, go ahead!") from Kirgizstan. Przez Anżelikę Kairatowną i  zespół dziecięcych pop gwiazd  "Ałga" ("No dalej!") z  Kirgizstanu. 

 

not only by women, but also by men, both by vocalists and by instrumentalists,
nie tylko przez kobiety, ale także przez mężczyzn, zarówno przez wokalistów, jak i instrumentalistów,

 

By Slava Makovskiy. Przez Sławy Makowskiego

 

and even by all together.
a nawet przez wszyscymi razem.

 

The professional and amateur musicians and singers from 10 Russian cities where the nuclear power plants are located. Śpiewają muzycy i piosenkarze, profesjonaliści i amatorzy z 10 miast w Rosji, gdzie znajdują się elektrowni atomowe.

 

In this sense, it is not a golden oldie, but literally an evergreen hit.
W tym sensie nie jest to złoty stary przebój, ale prawdziwy ponadczasowy hit.

 

THE END KONIEC

 

Edytowane przez Andrew Alexandre Owie (wyświetl historię edycji)
Opublikowano (edytowane)

A propos, one of the newest Russian pop singers, I've mentioned above, I mean, Sofia Fisenko, sings not only the Russian pop songs, but also the traditional songs in Turkish! She is under the care of Pelagheya

 

 

A propos, jedna z najnowszych rosyjskich pop piosenkarek, o której wspomniałem tu powyżej, mam na myśli Sofia Fisenko, śpiewa nie tylko rosyjskie piosenki popowe, ale także tradycyjne piosenki w języku tureckim! Ona jest pod opieką Piełagieji. 

 

 

 

Edytowane przez Andrew Alexandre Owie (wyświetl historię edycji)
Opublikowano

Previously, I wrote in here about Larissa who successfully transformed from a Russian pop star of the 60s into a West German pop star of the 70s. That Jewish girl from Kazakhstan made a brilliant career in Latvia, then moved to Moscow and then became the only of all Russia's pop stars who had managed to repeat  their  native  land's success in the West before the T.a.t.u duet. She had got a rare gift of speaking foreign languages without a slightest accent and seamless assimilating the different foreign cultures.

 

Wcześniej pisałem tutaj o Larissie, która z powodzeniem przekształciła się z rosyjskiej  pop gwiazdy lat 60. w zachodnioniemiecką pop gwiazdę lat 70. Ta żydowska dziewczyna z Kazachstanu zrobiła błyskotliwą karierę na Łotwie, potem przeniosła się do Moskwy i stała się pierwszą  rosyjską gwiazdą popu, która powtórzyła swój sukces na Zachodzie do T. a. t. u. Miała rzadki dar mówienia obcymi językami bez najmniejszego akcentu i bezproblemowej asymilacji różnych obcych kultur.

 

Just compare  her participation in a Russia  show of the 60s
Wystarczy porównać jej udział w rosyjskim pokazie lat 60.

 

 

and that of in a German show of the 70s. i niemieckim lat 70.

 

 

She is everywhere in her element! 

Ona jest wszędzie w swoim żywiole!

 

 

Opublikowano

 

Fixed neuter gender bug in CHORUS. There are two grammatical genders in French, but three in Polish, German and Russian.  Childhood is "it".

 

Naprawiono błąd w gramatycznim rodzaju nijakim w CHORUSie. W języku francuskim istnieją dwa rodzaje gramatyczne, natomiast w języku polskim, niemieckim i rosyjskim trzy. Dzieciństwo to "ono".

 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się


  • Zarejestruj się. To bardzo proste!

    Dzięki rejestracji zyskasz możliwość komentowania i dodawania własnych utworów.

  • Ostatnio dodane

  • Ostatnie komentarze

    • @KOBIETA Dziękuję. Wrażliwość przez Ciebie przemawia.    Dobrego wieczoru!
    • @Berenika97 Moi Dziadkowie w 48 roku mieli w Gdyni wsiadać na statek do Australii. Zostali w Polsce, bo Babcia zaczęła rodzić.
    • @Omagamoga   Wiersz wydaje się być zapisem potrzeby psychicznej- potrzeby mgły zamiast ostrości, zawieszenia zamiast działania, ciszy zamiast bodźców. To bardzo współczesne pragnienie w świecie, który ciągle coś wymaga. Podoba mi się.    Świetna grafika - upiorne  bagno i gęsta mgła. :)   
    • @huzarc To niezwykły wiersz, trudny, gęsty, filozoficzny, balansujący na granicy języka i doświadczenia. Świetne jest zakończenie, bo sam wiersz staje się przykładem tego, co opisuje.
    • (Proza konceptualna)     Można powiedzieć, że każdy nosi w sobie wrodzone umiejętności: chodzenie na czworaka, skakanie w miejscu albo na odległość; to samo latanie między drzewami, obok pływania i nurkowania w wodzie. Z tej wielogatunkowości nauczono nas chodzić po słońcu i trwać jak nieloty w surowym życiu, przez zdegradowany zbiór wartości, mający chronić ludzkie istnienie w dekalogu ogrodu.   Mimo że większość jest świadkiem pomarszczonych ciał od popiołu, nadal parzy wojny z pokojem w smaku kawy, łypiąc oczyma dla zarobku, aby przetrwać dzięki koszonym trawom z braku empatii do innych żyjątek na Ziemi — Punkt pierwszy w akupunkturze: ,,Nie będziesz miał bogów cudzych przede Mną.”   *** Ogień zapoczątkował ciepło, gdy enta @ odkryła, jak wzniecić z iskry, podskakując w „hu hu hu” z nabytego doświadczenia, tuż po oderwaniu dłoni od ziemi, by inne mogły poznawać trzaskanie kamienia o kamień. Tak gaszenie go w zarodku deszczem było czymś naturalnym — kiedy silny wiatr wiał —, żeby chronić przed spaleniem prawdziwy dom. Wkrótce został przejęty z całym dobytkiem przez inną gawiedź małp, rzekomo bardziej ucywilizowaną, mającą jedynie brak szacunku z niewiedzy; źle wykorzystała zasoby ognia. Drugi punkt w akupunturze — ,,Nie będziesz brał imienia Pana Boga twego nadaremno.”   *** Oderwanie się od gazu codziennego pośpiechu daje czas na odpoczynek w spowolnionym rytmie, nienarzucanym przez systemowe wskazówki zegara, w których nie usłyszysz jego prawdziwego tykania... Trzeci punkt akupunktury — ,,Pamiętaj, abyś dzień święty święcił.”   *** Nie traktuj starszego pokolenia, jakby było tylko wydaleniem przeszłości, które podcierasz papierem. Ono zna lepiej twoje pieluchy; pomogło zasypywać odparzenia swoją miłością, za pomocą mąki zero i ''gorbaczówką'' na wszy. Żebyś więcej nie używał paznokci do zabijania — bo o tym rzecze doświadczenie, któremu należy się wdzięczność. Zapytaj rodziców albo starszych, może coś pamiętają... Czwarty punkt akupunktury — ,,Czcij ojca swego i matkę swoją.”   *** Dziecko! Dopóki rodzice i ich dziadkowie i babcie będą podnosić z raczkowania, zarażą cię tylko dobrocią, przekazywaną dotykiem rączek, aż zaczniesz z radości sam klaskać dzięki ciepłej empatii — poznając dalsze szczepienie miłości, jeszcze w czystej karcie, odwzorowującej instynkt samozachowczy. Wystawi Cię na próbę bólu, kiedy w piaskownicy podczas zabawy łopatką jakaś pszczoła albo osa użądli ciebie; jedno poleci z płaczem, drugie zdąży klasnąć, by pochwalić się — „Patrzcie, patrzcie, mam jakąś wibrującą violonczelę" (tak pamiętam) — Dziecko! Trzymaj chusteczkę: „nie potrzebuję, włożę ją do zimnego piasku." Potem doszła akcja z fontanną — pierwsza klinika* wśród rybek i późniejszy strach przed jakąkolwiek kąpielą. W późniejszym czasie musiałem się zmierzyć z innymi, lecz wśród dzieci, które deptały mrowiska, klaskały w motyle; czułem ból w krzyku i zacząłem instynktownie klaskać dzieciom w uszy. Po tym akcie uciekłem ze szkoły na łąkę. Tam poznawałem prawdziwą biologię kwiatów, w towarzystwie motyli i bzyków. Nie wiem tylko, dlaczego wtedy się rozpłakałem (wspomnienia wróciły). Patrzę na podeszwy butów, obserwując bieżnik — a dokładnie między jego szczelinami czuję i słyszę życie, które warto uratować; niestety reszcie, która nie była w labiryncie, muszę winą jakoś odkupić swój czyn. Piąty punkt akupunktury — „Nie zabijaj.”   *** Nie chodzi tylko o obrączki nakładane na palce, by utrwalać każdy związek wygrawerowanym złotem. Raczej, z obowiązku przejścia drogi na złe i dobre, budulcem relacji patrząc w swoje zaufanie. Kiedy gołębie przekazują wolność gruchaniem przestrzeni prosto z lotniska busolą, jako balsam nadziei, rozwijający pergaminy skrzydeł. Nie żałujcie abstrakcji w życiu swoich kopert. Tylko tak rozbudzicie intranet. Radyjko zacznie działać na korzyść prawdziwego bogactwa, jakim była i jest miłość! Szósty punkt akupunktury — ,,Nie cudzołóż.”   *** Komórką spójrzcie w społeczeństwie na postępującą gangrenę kurtuazji. W osoczach badajcie wirus; pozwólcie, niech koroną wejdzie jej gorączką w zmysły, i znajdzie słaby punkt. Złapcie moment temperatury, aby nie kraść gwałtem stopni Celsjusza. Poznajcie maskownice ciemnej energii. Ścieżką cudzej własności jest pamięć wody — otworzy pracą oczy dla innych ludzi. Siódmy punkt akupunktury — ,,Nie kradnij.”   *** Ciężko jest pisać o prawdzie, kiedy ktoś upomina się o pożyczone pieniądze — wrodzona systemowa pułapka, manipulująca krew —, jednak z drugiej strony, jak ktoś daje chleb i picie: problem nie istnieje... Ósmy punkt akupunktury — ,,Nie mów fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu swemu.”   *** Jeśli będziesz patrzeć na kobietę niczym na jabłuszko między skalą orogenez, zgubisz serce dla Marsa. Zmienisz planetę Wenus — inna okaże się wybranką dla podtrzymywania ego twojej wojny. Dziewiąty punkt akupunktury — ,,Nie pożądaj żony bliźniego swego.” *** Nawet, jeśli jesteś sam i obserwujesz, jak inna para rąk trzyma splotem miłość. Skup się na jej pierwiastku — męskim i żeńskim nie zadrość, tylko złącz i kochaj tak, jakby była pierwszą obrączką gołębi. Dziesiąty punkt akupunktury — ,,Ani żadnej rzeczy, która jego jest.” ____________________________________ Legenda: * — śmierć kliniczna   _______________________________________    
  • Najczęściej komentowane

×
×
  • Dodaj nową pozycję...