Skocz do zawartości
Polski Portal Literacki

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

                                 Narodowe Święta Ustawowe*

 

- Narodowe Święto Pracy - pierwszego maja

- Narodowe Święto Flagi Państwowej - drugiego maja

- Narodowe Święto Konstytucji Trzeciego Maja - trzeciego maja

- Narodowe Święto Wojska Polskiego - piętnastego sierpnia

- Narodowe Święto Niepodległości - dziesiątego listopada

 

                                  Pogańskie Święta Ustawowe

 

- Wigilia Szczodrych Godów - dwudziestego trzeciego grudnia

- Pierwsze Święto Szczodrych Godów - dwudziestego czwartego grudnia

- Drugie Święto Szczodrych Godów - dwudziestego piątego grudnia

- Trzecie Święto Szczodrych Godów - dwudziestego szóstego grudnia

- Wigilia Jarych Świąt - dwudziestego marca

- Pierwsze Święto Jarych Świąt - dwudziestego pierwszego marca

- Drugie Święto Jarych Świąt - dwudziestego drugiego marca

- Trzecie Święto Jarych Świąt - dwudziestego trzeciego marca

- Dziady Wiosenne - pierwszego maja

- Wigilia Nocy Kupały - dwudziestego czerwca

- Pierwsza Święto Nocy Kupały - dwudziestego pierwszego czerwca

- Drugie Święto Nocy Kupały - dwudziestego drugiego czerwca

- Trzecie Święto Nocy Kupały - dwudziestego trzeciego czerwca

- Wigilia Święta Plonów - dwudziestego siódmego sierpnia

- Pierwsze Święto Święta Plonów - dwudziestego ósmego sierpnia

- Drugie Święto Święta Plonów - dwudziestego dziewiątego sierpnia

- Trzecie Święto Święta Plonów - trzydziestego sierpnia

- Dziady Jesienne - pierwszego listopada

 

*więcej informacji Państwo znajdą w następujących esejach: "Komentarz - komentarz odautorski" i "Mój drogi świecie" - Autor:

 

Łukasz Jasiński (Warszawa: 2025)

 

Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość.

Edytowane przez Łukasz Jasiński (wyświetl historię edycji)
Opublikowano (edytowane)

@violetta

 

Bo Wielmożny Pan Hrabia wszystko robi bardzo szybko i wszystko z góry planuje, otóż to: we kwietniu mam zamiar kupić czerwone firanki, czerwony chlebak i czerwone pudełko do masełka i to wszystko - po prostu wszystko... Nie lubię ludzi, którzy żyją dołująca codziennością - nudą...

 

Łukasz Jasiński 

Edytowane przez Łukasz Jasiński (wyświetl historię edycji)
Opublikowano (edytowane)

                      Nowatorska metodologia badawcza

 

          Metodologia źródłowa: o istnieniu starożytnego państwa słowiańskiego wspominają kronikarze tacy jak Gall Anonim, Wincenty Kadłubek i Jan Długosz, także: kronikarze niemieccy, ruscy i jeden żydowski kupiec - proszę teraz rozebrać temat na pierwsze czynniki i rozwinąć każdy szczegół źródłowy.

          Metodologia socjologiczna: jest to analiza najstarszej społeczności rdzennej w oparciu o zdobytą wiedzę historyczną i logiczną dedukcję na bazie filozofii arystotelizmu - przyczyna, wnioskowanie i skutek, inaczej: analiza całej ciągłości, więc: przyjęcie nowej formy wiary przez księcia Mieczysława I Piasta posiadało łagodny charakter wobec jego poddanych - nie nawracał on mieczem, krwią i ogniem, dopiero jego syn: król Bolesław I Chrobry zmienił metodę nawracania, natomiast: za króla Mieczysława I Lamberta doszło do trzech reakcji pogańskich - ludowych rewolucji i stąd logiczny wniosek: nie byłoby możliwe zorganizować żadnych ludowych powstań bez wcześniejszego istnienia silnej struktury państwowej - Lechii, następny władca: książę Kazimierz I Odnowiciel - wychowany w niemieckim klasztorze - za pomocą niemieckiego rycerstwa zaczął mieczem, krwią i ogniem nawracać słowiańskich pogan, tak: bezwzględnie mordował kobiety, dzieci i starców, palił pogańskie świątynie - Chramy, a na ich miejscu zaczął wznosić kościoły w stylu późnoromańskim i wczesnogotyckim, stąd: otrzymał on przydomek - Odnowiciel, ostatnim echem reakcji pogańskiej był król Bolesław II Śmiały, który zgodnie z wyrokiem sądu porąbał na kawałki zdrajcę - świętego Stanisława - niemieckiego szpiega, proszę teraz rozebrać temat na pierwsze czynniki i rozwinąć każdy szczegół socjologiczny.

          Metodologia archeologiczna: składam wniosek o pozwolenie badań wykopaliskowych na fundamentach najstarszych świątyń chrześcijańskich w celu potwierdzenia mojej tezy: posiadam merytoryczne podstawy, że w podziemiach najstarszych świątyń chrześcijańskich istnieją dowody materialne na istnienie starożytnej Lechii - drewniane pozostałość po pogańskich świątyniach - Chramach, jednocześnie: aktualnym dowodem potwierdzającym istnienie starożytnej Lechii jest słowiańska osada w Biskupinie - jej powstanie jest datowane na rok siedemset przed naszą erą, mówiąc jeszcze dalej: symbolika Słońca wyryta na garnkach jasno wskazuje na pochodzenie słowiańskie wyżej wymienionej osady w województwie Kujawsko - Pomorskim.

 

Łukasz Jasiński (Warszawa: 2019)

Edytowane przez Łukasz Jasiński (wyświetl historię edycji)
Opublikowano (edytowane)

@violetta

 

A niech pani powie tak po prostu z głębi serca: który kalendarz pani woli - współczesny czy słowiańsko-pogański i ludowo-katolicki? Zresztą, wszystkim wolno wprowadzać Nowy Porządek Świata, a nam, starożytnym Polakom - nie wolno? Gdzie tutaj ta słynna tolerancja?

 

Łukasz Jasiński 

Edytowane przez Łukasz Jasiński (wyświetl historię edycji)
Opublikowano (edytowane)

Pogrzeb

 

A jak umrę, ja - poganin:

ogień strawi moje ciało,

a jak umrę, ja - poganin:

 

zagrzmi błyskawicą Perun

i rozkwitną prochy - różami,

zagrzmi błyskawicą Perun

 

i zaśpiewa wolny słowik nutę -

żałobną: bracie, żegnaj, bracie

i zaśpiewa wolny słowik nutę -

 

wilk przepędzi bandę

złoczyńców - kaznodziejów,

wilk przepędzi bandę

 

hien, cmentarnych, hien,

Światowidzie, chroń - mnie,

hien, cmentarnych, hien,

 

a święta matka natury -

utuli, duszę, utuli - moją,

a święta matka natury -

 

hien, cmentarnych, hien,

Światowidzie, chroń - mnie,

hien, cmentarnych, hien,

 

wilk przepędzi bandę

złoczyńców - kaznodziejów,

wilk przepędzi bandę

 

i zaśpiewa wolny słowik nutę -

żałobną: bracie, żegnaj, bracie

i zaśpiewa wolny słowik nutę -

 

zagrzmi błyskawicą Perun

i rozkwitną prochy - różami,

zagrzmi błyskawicą Perun,

 

a jak umrę, ja - poganin:

ogień strawi moje ciało,

a jak umrę, ja - poganin...

 

Łukasz Jasiński (kwiecień 2017)

Edytowane przez Łukasz Jasiński (wyświetl historię edycji)
Opublikowano (edytowane)

Nieznajoma 

 

I kojąca nagość pachnąca różami:

złudzeniami i oczy piekielnie mroczne

i kojąca nagość pachnąca różami:

 

idziesz cała drżąca - podchodzisz

i unikasz mojego wzroku - spojrzenia,

idziesz cała drżąca - podchodzisz

 

i powiedz mi: czego ty chcesz,

czego ty chcesz i czego ty chcesz

i powiedz mi: czego ty chcesz,

 

idziesz cała drżąca - podchodzisz

i unikasz mojego wzroku - spojrzenia,

idziesz cała drżąca - podchodzisz

 

i kojąca nagość pachnąca różami:

złudzeniami i oczy piekielnie mroczne

i kojąca nagość pachnąca różami...

 

Łukasz Jasiński (listopad 2019

Edytowane przez Łukasz Jasiński (wyświetl historię edycji)
Opublikowano (edytowane)

Res magni momenti

 

Zakolem płynie nieba rzeka,

zawirowała: głębina na mnie czeka,

zakolem płynie nieba rzeka,

 

ona mnie urzekła,

zawstydzona: uciekła do piekła,

ona mnie urzekła,

 

zazieleniła kraj - umarły raj,

otuliła, matka natura, otuliła - kraj,

zazieleniła kraj - umarły raj,

 

życie, graj mi graj, życie,

gaj, widzę, gaj - niedostępny czar,

życie, graj mi graj, życie,

 

zazieleniła kraj - umarły raj,

otuliła, matka natura, otuliła - kraj,

zazieleniła kraj - umarły raj,

 

ona mnie urzekła,

zawstydzona: uciekła do piekła,

ona mnie urzekła,

 

zakolem płynie nieba rzeka,

zawirowała: głębina na mnie czeka,

zakolem płynie nieba rzeka...

 

Łukasz Jasiński (maj 2018)

Edytowane przez Łukasz Jasiński (wyświetl historię edycji)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się


  • Zarejestruj się. To bardzo proste!

    Dzięki rejestracji zyskasz możliwość komentowania i dodawania własnych utworów.

  • Ostatnio dodane

  • Ostatnie komentarze

    • Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość.

        Może dlatego, że za dużo zła jest na tym świecie, odebrałem wiersz identycznie jak @Alicja_Wysocka .  Czyli jako opis zaklętego kręgu - od przemocy po bombardowanie namiastką miłości, a w tym wszystkim  podmiotka liryczna, która rzuca się na ochłapy w promocji, zamiast poszukać dla siebie pełnowartościowego, świadomie wybranego dla własnych potrzeb towaru. A w swojej desperacji została tak wyuczona, tak uzależniona, że nie dostrzega swojego położenia; jeszcze próbuje się w tej od początku do końca zbudowanej z toksycznych falsyfikatów przestrzeni - uśmiechać.
    • przeszli przez życie jak małe myszki gdzieś świat strumieniem płynął dość bystro uwodził modą mamił brudami oni w czystości dziś zapomniani :))
    • Tak.  Wymownie obrazuje uwikłanie człowieka, przytłoczonego wszystkimi rodzajami nadmiaru, zagubionego wobec imperatywów, którymi zalewa go rzeczywistość. W rezultacie sam nie wie, kim jest i nie potrafi się nie tyle określić, co zaakceptować i konstruktywnie wkomponować w hałaśliwy, rozdygotany świat. A to często prowadzi do popadania w szereg skrajności.  

      Zaloguj się, aby zobaczyć zawartość.

        Precyzyjna, wielostronna puenta.
    • @Sylwester_Lasota  Twój wiersz, przypomniał mi,   Dziad i baba   Był sobie dziad i baba, Bardzo starzy oboje, Ona kaszląca, słaba, On skurczony we dwoje. Mieli chatkę maleńką, Taką starą jak oni, Jedno miała okienko I jeden był wchód do niej. Żyli bardzo szczęśliwie I spokojnie jak w niebie, Czemu ja się nie dziwię, Bo przywykli do siebie. Tylko smutno im było, Że umierać musieli, Że się kiedyś mogiłą Długie życie rozdzieli. II I modlili się szczerze, Aby Bożym rozkazem, Kiedy śmierć ich zabierze.   Brała oboje razem. — „Razem! to być nie może, Ktoś choć chwilą wprzód skona” — „Byle nie ty nieboże”. „Byle tylko nie ona”. „Wprzód umrę, woła baba, Jestem starsza od ciebie, Co chwila bardziej słaba, Zapłaczesz na pogrzebie”. „Ja wprzódy, moja miła, Ja kaszlę bez ustanku I zimna mnie mogiła Przykryje lada ranku”. — „Mnie wprzódy”. „Mnie, kochanie”. „Mnie mówię”. „Dość już tego, Dla ciebie płacz zostanie”. „A tobie nie? dlaczego?” I tak dalej i dalej, Jak zaczęli się kłócić, Tak się z miejsca porwali, Chatkę chcieli porzucić. — III Aż do drzwi — puk powoli. „Kto tam?” IV „Otwórzcie proszę,   Posłuszna waszej woli, Śmierć jestem: skon przynoszę”. V „Idź babo drzwi otworzyć!” „Ot to: Idź sam, ja słaba,   Ja pójdę się położyć”, Odpowiedziała baba. — „Fi! śmierć na słocie stoi, I czeka tam nieboga”, „Idź otwórz z łaski swojej” — „Ty otwórz moja droga” VI Baba za piecem zcicha Kryjówki sobie szuka, Dziad pod ławę się wpycha,   A śmierć stoi i puka. I byłaby lat dwieście Pode drzwiami tam stała; Lecz znudzona nareszcie, Kominem wleźć musiała.   Józef Ignacy Kraszewski
  • Najczęściej komentowane

×
×
  • Dodaj nową pozycję...